یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

امام صادق(ع) روایت فرمود که پیامبر اکرم‌ (ص) فرمود: 

وقتی‌ از کسی‌ حال‌ خوبی‌ در افعال و عبادات‌ و غیره‌ نقل‌ کردند 

ببینید آیا عقل‌ او هم‌ خوب است؟ 

زیرا جزای‌ اعمال‌ [نیک‌ و بد] هر کسی‌ وابسته به میزان عقل‌ اوست. 

(1) 

عن النوفلی عن السکونی عن ابی عبدالله(ع) قال قال رسول الله(ص)  

«اذا بلغکم‌ عن‌ رجل‌ حسن‌ حاله‌ فانظروا فی‌ حسن‌ عقله‌ فانما یجازی‌ بعقله‌» 

الکافی ج 1 ص 12 ح 9 سند_موثق  


امام صادق (ع) فرمود: حتی دوست دارم اصحابم 

با تازیانه به سرشان بخورد بلکه فقه و علم دین را بیاموزند. 

(2) 

عن ابان بن تغلب عن ابی عبدالله (ع) 

قال «لوددت أن أصحابی ضربت رؤوسهم بالسیاط حتی یتفقّهوا» 

الکافی ج 1 ص 31 ح 8 سند_صحیح 

 

امام صادق (ع) فرمود: آنگاه که خداوند عزوجل 

خیر بنده ای را بخواهد او را دانا به امور دین میکند. 

(3) 

عن حماد بن عثمان عن ابی عبدالله (ع) قال 

اذا اراد الله عزوجل بعبد خیراً فقهه فی الدین 

الکافی ج 1 ص 32 ح 3 سند_صحیح


امام صادق(ع) فرمود: 

علما امین امورند و پرهیزکاران دژهای مستحکم 

و اوصیاء الهی، سادات و بزرگان جوامع هستند. 

(4) 

عن اسماعیل بن جابر عن ابی عبدالله (ع) قال 

العلماء امناء و الاتقیاء حصون و الاوصیاء سادة 

الکافی ج 1 ص 33 ح 5 سند_صحیح 


امام صادق(ع) فرمود: 

زندگى جز براى دو شخص خیری [و لطفی] ندارد 

عالم و دانشمندى که نظرات او اطاعت شود 

و طالب دانش که خوب بیاموزد و گوش فرا دهد. 

(5) 

عن السکونی عن ابی عبدالله(ع) 

عن آبائه(ع) قال قال رسول الله (ص) 

لا خیر فى العیش الاّ لرجلین عالم مطاع او مستمع واع 

الکافی ج 1 ص 33 ح 7 سند_موثق 


یاسید الکریم

حمله وزیر تازه ‌وارد کابینه 

صالحی امیری به دانشجویان 


منتقدان از فرقه «رجوی» هستند 

و «رئیس دولت اعتدال» از تبار «مطهری و بهشتی»! 


#روحانی_مچکریم     #میدان_72 


یاسید الکریم

آیت الله بهجت رحمه الله : ( از غیر شیعه انتظاری نیست) 

از گناه ما و بخاطر اعمال ما (و بخاطر کوتاهی ما) است که 

آن حضرت هزار سال در بیابان ها در به در و خائف است! 

[در محضر بهجت 2/44] 


یاسید الکریم

ابوهاشم جعفری می گوید به ابی محمد (امام حسن عسکری) گفتم 

جلالت شما مانع از سؤالم می شود، آیا اجازه سؤال به من می دهید؟ 

حضرت فرمود: سؤال کن عرض کردم ای آقای من! آیا برای شما فرزندی است ؟ فرمود: آری گفتم اگر اجل شما برسد کجا می توانم از او جستجو کنم؟ امام عسکری(ع) فرمود در مدینه. 


(حدیث اول) عن أبی هاشم الجعفری قال: قلت لأبی محمد (ع) جلالتک تمنعنی من مسألتک، فتأذن لی أن أسألک؟ فقال: سل، قلت: یا سیدی هل لک ولد؟ فقال: نعم، فقلت: فإن بک حدث فأین أسأل عنه؟ فقال: بالمدینة 

کافی ج 1 ص 328 ح 2  ( #سند_صحیح )


محمد بن على بن بلال مى‌گوید: از جانب امام حسن عسکرى علیه السلام، دو سال پیش از وفاتش پیامى به من رسید که از جانشین بعد از خود به من خبر داد، بار دیگر سه روز پیش از وفاتش پیامى رسید و از جانشین بعد از خود به من خبر داد. 


(حدیث دوم) محمد بن علی بن بلال قال : خرج الی من أبی محمد(ع) قبل مضیه بسنتین یخبرنی بالخلف من بعده، ثم خرج الی قبل مضیه بثلاثة أیام یخبرنی بالخلف من بعده 

الکافی ج1 ص328 ح 1 

الإرشاد الشیخ المفید ج2، ص348 

معجم الاحادیث المعتبره ج 2 ص 313 ( #سند_موثق )


نکته: محمد بن على بن بلال در جمع بندی نهایی #ثقه است. 

11278 - محمد بن علی بن بلال: ثقة من أصحاب العسکری ع‏ ... و المتلخص من جمیع ما ذکرنا، أن الرجل کان ثقة مستقیما و قد ثبت انحرافه و ادعاؤه البابیة و لم یثبت عدم وثاقته، فهو ثقة، فاسد العقیدة، 

معجم‏ رجال‏ خوئی ج : 16  ص 309 الی  312 


عبدالله بن جعفر حمیری از محمد بن عثمان [دومین نائب خاصه حضرت] سوال کردم که آیا صاحب الامر را دیده ای؟ وی پاسخ داد: بلی و آخرین مرتبه در بیت الله الحرام و دعا می فرمود: خداوندا وعده ای را که به من داده ای، به انجام رسان. 


(حدیث سوم) عن الحمیری قال سالت محمد بن عثمان العمری فقلت له : هل رایت صاحب هذا الامر قال : نعم، و آخر عهدی به عند بیت الله الحرام و هو یقول: اللهم انجز لی ما وعدتنی. 

الفقیه ج 2 ص 520 ذیل حدیث 3115 

کمال الدین ج 2 ص 440 

بحارالانوار ج 52 ص 30  ( #سند_صحیح )


چهار خبر صحیح و معتبر دیگر با همین مضمون و یا مضمون نزدیک وارد شده است. 

بحارالانوار ج 52 ص 26 و کمال الدین ج 2 ص 435 

بحارالانوار ج 52 ص 30 و کمال الدین ج 2 ص 440 

و الفقیه ج 2 ص520 [دو سند صحیح ذیل ح 3115 ] و الغیبه للطوسی ص 251  


و آنچه گفته شده در تکذیب مدعی مشاهده سندا ضعیف است. و حتی اگر مقبوله باشد محل و مجرا و شرایط خودش را دارد که بخاطر طولانی نشدن از طرح آن خودداری می شود. 


ابوحمزه ثمالی از امام سجاد(ع) از پدران بزرگوارش روایت می کند پیامبر اکرم فرمود: امامان بعد از من دوازده نفرند اوّلشان تو هستی یاعلی! و آخرین آنان قائم است. و او همان است که خدا به دست او شرق و غرب زمین را فتح می کند.


(حدیث چهارم) عن الثمالی عن علی بن الحسین عن ابیه عن جده قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله: الأئمّة بعدی اثنا عشر أوّلهم أنت یا علی، و آخرهم القائم الذی یفتح اللّه علی یده مشارق الأرض و مغاربها.  

کمال الدین صدوق ج 1 ص 282 

امالی الصدوق ص 111 

العیون الاخبار ج 1 ص 65 

بحارالأنوار ج 52 ص ص 378 ( #سند_صحیح )


راوی می گوید امام صادق(ع) فرمود: اگر از امام و صاحب تان به شما غیبتی رسید، آن را انکار نکنید. 


(حدیث پنجم) عن علی بن حکم عن ابی ایوب الخراز عن محمد بن مسلم قال سمعت اباعبدالله (ع) یقول: إن بلغکم عن صاحبکم غیبة فلا تنکروها 

الکافی ج 1  ص 339 ح 10 ( #سند_صحیح ) 


عن ابن ابی عمیر عن ابی ایوب الخراز عن محمد بن مسلم قال سمعت اباعبدالله (ع) یقول: إن بلغکم عن صاحبکم غیبة فلا تنکروها. 

الکافی ج 1 ص340 ح 15 (سند صحیح) 

غیبة النعمانی 188 ح 42 

إثبات الهداة ج 3 ص 444 ح 22


عن أبی بصیر قال : قال قال أبوعبدالله (ع) إن بلغکم عن صاحبکم غیبة فلا تنکروها.  

الغیبة الطوسی  ج 1  ص161

البحار ج51 ص 146 ح 15

إثبات الهداة ج 3 ص 439 ح 1 


که این مضمون شریف از طرق مختلف و نهایتا از دو صحابی عالیقدر ابوبصیر و محمد بن مسلم نقل شده و به امام صادق(ع) می رسد. 


اسحاق بن عمار روایت می کند که امام صادق(ع) فرمود: حضرت قائم دو غیبت دارد: یکى کوتاه و دیگرى طولانى است. در غیبت نخست از مکان حضرت کسى آگاه نیست مگر شیعیان خاص و در غیبت دوم مکان وى را نمى داند مگر موالیان خاص آن حضرت. 


(حدیث ششم) عن اسحاق بن عمار قال قال ابوعبدالله (ع) للقائم غیبتان احداهما قصیرة و الاخری طویلة، الغیبة الاولی لا یعلم بمکانه فیها الا خاصة شیعته و الاخری لا یعلم بمکانه فیها الا خاصة موالیه.  

الکافی ج 1 ص340 ح 15 ح 19 ( #سند_صحیح ) 

بحار الأنوار ج 53  ص 324

إثبات الهداة ج  5  ص 58

غیبة النعمانی ص 170 باب 10 ح 1(با تفاوت اندک) 


و اینها حقیقتا فقط مشتی است نمونه خروار از روایات معتبر شیعه و سنی در دوازده جانشین در کلام پیامبر (ص) وقوع ولادت حضرت حجت(عج) و مشاهده نائبان حضرت و دیگر اشخاص از کنیزان و اصحاب و مردم و.. و مسئله غیبت صغری و کبری و توجه ما به وظایف کلی و فردی است. حسبنا قوله تعالی: فماذا بعد الحق إلا الضلال فأنى تصرفون (یونس/32) والسلام علیکم. 


یاسید الکریم

#امام_عسکری علیه السلام : ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَکونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ 

چه زشت است برای مؤمن که خواسته ای داشته باشد که او را به خواری کشاند. 

تحف العقول ، ص 489 


امام عسکری علیه السلام : مَن لَم یَتَّقِ وُجُوهَ النّاسِ لَم یَتَّقِ اللّه َ 

امام عسکری علیه السلام : آن که از مردم پروا نکند ، از خدا نیز پروا نمی کند. 

بحار الأنوار ج 71 ص 336


امام عسکری علیه السلام: إیّاکَ والإذاعَةَ وطَلَبَ الرِّئاسَةِ فَإنَّهُما یَدعُوانِ إلَی الهَلَکَةِ 

از افشای اسرار و #ریاست_طلبی بپرهیز که این دو [آدمی را] به هلاکت می کشانند. 

تحف العقول ، ص 487 



امام عسکری علیه السلام : إنَّ الوصولَ إلَی اللّه ِ سَفَرٌ لایُدرَکُ إلاّ بِامتِطاءِ اللَّیلِ 

وصول به قرب الهی سفری است که جز با مرکب شب زنده داری به دست نمی آید. 

بحار الأنوار ج 78 ص 379 


امام عسکری علیه السلام : مَن تعدّی فی طَهورِهِ کانَ کَناقِضِهِ 

هر که در مصرف آب (وضو و غسل) زیاده روی کند 

مانند کسی است که وضو و غسل خود را باطل کند. 

تحف العقول ص 363


امام عسکری علیه السلام: جُعِلَتِ الخَبائِثُ فی بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الکِذبَ 

همه پلیدی ها را در خانه ای نهادند و کلید آن #دروغ است.

میزان الحکمه ح 17410 


امام عسکری علیه السلام: مَن رَکِبَ ظَهَر الباطِلِ نَزَلَ بِهِ دارَ النَّدامَةِ 

هر که بر مرکب باطل نشیند، در سرای پشیمانی فرودش آورد. 

بحار الأنوار، ج 78، ص 379 



زیارت نامه امام حسن عسکری علیه السلام 


http://erfan.ir/farsi/mafatih304/ 


احادیث تصویری از امام #عسکری علیه السلام 


http://ahlolbait.com/article/11303/


یاسید الکریم

روحانی: ما خوشبختانه از رکود عبور کردیم. 

(مشهد 16 شهریور 93 ) 

امروز اقتصاد کشور از دوره رکود خارج شده است. 

(قشم 9 فروردین 1394 ) 

ما از رکود عبور کردیم 

(گیلان 26 فروردین 94) 

از دوره رکود که معضل بزرگی در کشور بود، عبور کرده‌ایم. 

( استان فارس 9اردیبهشت 94) 

امروز بزرگترین مشکل کشور بیکاری، رکود و.. است. 

(همایش برجام 29 دی94) 

امروز ما در ایران با مشکل بیکاری و.. رکود و.. مواجه هستیم. 

(کرمانشاه 27 تیر 95) 


روحانی: از رکود عمیقی رنج می‌بریم. 

(دانشگاه تهران 95/9/16) 



#دروغ_حرام_است #دروغ کنتور ندارد.

یاسید الکریم

گابریل کولاوُل، قاضی دادگاه عالی فدرال در ابوجا، پایتخت نیجریه، 

دستور آزادی رهبر شیعیان این کشور و همسرش را صادر کرده است. 


وی همچنین سرویس امنیتی دولت نیجریه را 

جریمۀ نقدی کرد که باید به آقای #زکزاکی پرداخت شود. 


کولاوُل گفت دولت نیجریه باید ظرف ۴۵ روز آنها را به پلیس تحویل دهد 

و پلیس نیز باید ظرف ۲۴ساعت آنان را تحت محافظت به مکانی امن منتقل کند. 



#میدان_72  

یاسید الکریم

ریان بن صلت می گوید امام رضا علیه السلام 

شعری از جناب عبدالمطلب رحمه الله خواند : مردم همه بر روزگار عیب می گیرند و روزگار ما هیچ عیبی جز خود ما ندارد. بر روزگار عیب می گیریم در حالی که عیب در خود ماست و اگر روزگار می توانست با ما سخن بگوید منطق ضعیف ما را هجو می کرد. گرگ گرگ را نمی خورد اما بعضی از ما آشکارا برادر خود را می دریم و می خوریم! ظاهری فریبنده داریم و برای جلوه گری لباسهای پاکیزه می پوشیم [و زندگی مرفه و مرتبی داریم و حرفهای زیبا می زنیم اما] وای بر غریبی که بر ما وارد گردد! [حقوق انسانی او را ضایع می کنیم و همه ظواهر و جملات زیبا فراموش مان می شود و فقط در خدمت دوستان نزدیک و خویشاوندان و اهل مال و جمال و قدرت و شهرت هستیم.] 


ابن المتوکل، عن علی، عن أبیه، عن الریان بن الصلت 

قال: أنشدنی الرضا علیه السلام لعبد المطلب رحمه الله 

یعیب الناس کلهم زماننا - و ما لزماننا عیب سوانا 

نعیب زماننا و العیب فینا - و لو نطق الزمان بنا هجانا 

و ان الذئب یترک لحم ذئب - و یأکل بعضنا بعضا عیانا 

لبسنا للخداع مسوک طیب - فویل للغریب اذا اتانا 

#سند_معتبر 

بحارالانوار ج 49 ص 111 عیون أخبارالرضا ج ٢ ص ١٧٧ 

سفینة البحار ج 6  ص 87  أمالی الصدوق ج 6 ص 150 

کشف الغمة ج 2 ص ٣٢٩   إعلام الورى ج 2  ص 69 


احمدبن محمدبن ابی نصر بزنطی گوید: امام رضا(ع) مرکبی را برای من فرستاد که بر آن سوار شوم و به حضور حضرتش برسم. بر حضرت وارد شدم و زمان زیادی را نزد او بودم، پاسی از شب گذشت؛ می خواست برخیزد، به من فرمود: «گمان نمی کنم این وقت از شب بتوانی به شهر برگردی. عرض کردم: آری جانم به قربانت. فرمود: پس امشب را نزد ما بمان تا فردا صبح به خواست خدا رهسپار خانه ات گردی. عرض کردم: چشم! جانم به قربانت. سپس حضرت رو به کنیزش کرد و فرمود: «رختخواب خودم را برایش بگستر و ملافه ی مرا که در آن می خوابم بر روی آن بکش و بالش مرا زیر سرش بگذار». پیش خودم گفتم: جایگاه چه کسی مانند من است. امشب چه جایگاه بزرگی نصیبم شده است. خداوند این منزلت را برای من نزد امام قرار داد که به هیچ یک از یاران ما نداده است. حضرت مرکب سواری خود را برایم فرستاد، رختخواب مخصوص خود را برایم گسترد و مرا در ملافه ی خود خوابانید و متکای خویش را برایم آماده کرد. راستی هیچ یک از یاران ما به این شرف بزرگ نائل نشده است. در همان حال که با خود چنین می اندیشیدم، حضرت رو به من کرده فرمود: ای احمد! روزی امیرالمومنین(ع) به عیادت زید بن صوحان که بیمار بود، رفت زید به واسطه آن، بر مردم فخر فروشی می کرد. مبادا نفس تو، تو را به فخر بکشد! در برابر خدا فروتنی و تواضع کن. و تکیه ات به خدا باشد. [که همه نعمتها و رفعت ها از اوست و آگاه به حقیقت خصائص ریز و درشت و خوب و بد توست.] 


عن أحمد بن محمّد بن أبی نصر البزنطی قال: بعث إلیّ الرضا علیه السّلام بحمار فرکبته و أتیته، فأقمت عنده باللیل إلى أن مضى منه ما شاء اللّه، فلما أراد أن ینهض قال لی: لا أراک تقدر على الرجوع إلى المدینة؟ قلت: أجل جعلت فداک، قال: فبت عندنا اللیلة و اغد على برکة اللّه عزّ و جل، قال: أفعل جعلت فداک، قال: یا جاریة افرشی له فراشی، فاطرحی علیه ملحفتی التی أنام فیها، وضعی تحت رأسه و سادتی، فقلت فی نفسی: من أصاب ما أصبت فی لیلتی هذه؟ لقد جعل اللّه لی من المنزلة عنده و أعطانی من الفخر ما لم یعطه أحدا من أصحابنا، بعث إلیّ بحماره فرکبته، و فرش لی فراشه و بتّ فی ملحفته، و وضعت لی و سادته، ما أصاب مثل هذا أحد من أصحابنا قال: و هو قاعد معی و أنا أحدث نفسی فقال علیه السّلام لی: یا أحمد إن أمیر المؤمنین علیه السّلام أتى زید بن صوحان فی مرضه یعوده فافتخر على الناس بذلک، فلا تذهبن نفسک إلى الفخر، و تذلل للّه عز و جل و اعتمد على یده فقام علیه السّلام [و رواه الحمیری فی قرب الإسناد ص 167 عن أحمد بن محمد بن عیسى نحوه] ‌ 

#سند_معتبر 

عیون الأخبار ج 1 ص 229 إثبات الهداة ج 4  ص 328

بحارالانوار ج 49 ص 36 تهذیب المقال ج 3 ص221 



برخی نکات 

1_اگر امام حسین(ع) را پرچمدار نبرد حماسی و جنگ سخت جامعه اسلامی بشماریم می توان امام رضا(ع) را پرچمدار نبرد فرهنگی و جنگ نرم جامعه اسلامی شمرد. که البته توجه می کنید که گذشته از اعراب که نوعا به ظواهر توجه بیشتری دارند در خود جامعه مسلمان ایران هم ما توجه به ظاهر و باطن را با هم نداریم یعنی مثلا 40 روز برای سیدالشهدا عزاداریم که حتما نیمی از دهه اول و نیمی از دهه دوم و اطراف اربعین کار درستی است اما از توجه به ایام رحلت خاتم الانبیا(ص) و شهادت سبط اکبر امام مجتبی(ع) و عالم آل محمد امام رئوف(ع) غافل هستیم و بلکه یک جورهایی خود را خسته کرده ایم. یعنی عاشورا و نبرد سخت را می فهمیم و همدردی خوبی می کنیم اما از درک جوانب طوس و شیاد هزار خدعه ای چون عبدالله بن هارون مشهور به مامون و مصائب امام رئوف(ع) غافل هستیم. 

جنگ تحمیلی را می فهمیم اما بدنه ی جامعه، جنگ نیابتی دمشق و مدافعین حرم را درک نمی کند. جامعه اسلامی ما، القاعده و طالبان را می فهمد اما ماهواره و bbc و فضای مجازی و کثرت سایتهای خلاف اسلام و خلاف اخلاق و سریال ها و انیمیشن های ضد خانواده و ضد حیا و ضد مذهب را نمی فهمد. بدنه ی جامعه ما، داعش را می فهمد اما برجام هسته ای و برجام بانکی و برجام موشکی را متوجه نمی شود و اینها را دعواهای گروهی و سیاسی می خواند. جامعه ی ما، عاشورا و طرد ظالمین را می فهمد اما سقیفه و خلع خلافت امیرالمومنین(ع) را ملتفت نمی شود. موشک های عراق را می فهمد اما موشک های جم تی وی و فارسی وان و من و تو و لیست انگلیسی را متوجه نمی شود. 

2_امام رضا(ع) بعد از ولایت عهدی با مشکلات پیچیده ای روبرو است. 1_بعضی شیعیان و محبین راحت طلب؛ که می گویند خوب خدا را شکر کار به سر انجام رسید و برویم دنبال شغل و زندگی خودمان اما متوجه نمی شوند که حضرت با الزام حکومتی مدینه را ترک فرموده و با الزام حکومتی ولایتعهدی را پذیرفته و همه اینها صورت سازی برای دفع و رفع قیامهای مختلف و مشروعیت بخشی به حکومت عباسی و کاهش دسیسه های عربی است.  2_برخی شیعیان و محبین که اصالت را فقط در جنگ سخت و مبارزه آشکار می بینند همانگونه که فرقه زیدیه گفتند امام حتما باید قیام به سیف کند! اما نفهمیدند که امامت ولایت خود آشناتر به تکالیف خود و شرایط زمانه و شگردهای دشمنان است. 

با این که می دانستند قال رسول الله(ص) الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا و سیدی شباب اهل الجنه. حسن و حسین چه مبارزه نرم کنند و چه مبارزه آشکار امام هستند و هر دو آقای جوانان بهشت. ولی وخدی فضای روانی و همه گیر وارد شد کمتر کسی به اصول قطعی عقلی و شرعی پایبند می ماند. خود سیدالشهدا 11 سال امامت کرد، که ده سال اول مقارن با حکومت شیاد مردم فریبی چون معاویه است لذا امام حسین(ع) هم ده سال اول امامت خود [و ده سال وزارت خود در زمان امام مجتبی(ع)] با فرزند منافق ابوسفیان در صلح و مبارزه نرم و منتظر فراهم شدن شرایط بود. 3_دسته سوم برخی خواص و افراد بی وجدانی بودند که به امام رشک بردند یا حتی او را متهم میکردند که تو دنیا طلب شده ای! و تا حکومت به تو رسید آرمان ها را کنار گذاشتی و به حکومت چسبیدی! در حالی که نمی فهمیدند یا خود را به نفهمی می زدند که امام بالاجبار از مدینه راهی شد و دستور عزاداری بر خود را فرمود و باز مردم مدینه ساکت بودند که نباید اجازه تبعید امام زمان خود را بدهیم. مسلمین در شهرهای مختلف به زیارت او می آمدند اما همت نداشتند جلوی تبعید فرزند رسول الله را بگیرند که حتی برخی خودی ها طعنه ریاست طلبی به حضرت بزنند. 

3_لذا امام رضا همانطور که در بند قبل گفتیم با مشکلات مختلفی روبرو است. 1_دشمن مکار و آگاه 2_خودی های متشطط و کوتاه نگر و منفعل مقابل تبلیغات دشمن 3_خواص ذی نفوذ اما بی عمل یا بد گمان. 

لذا در روایت معتبر از ابن ابی نجران و صفوان داریم که یکی ازین سران به امام فرمود شهادت می دهم تو امام نیستی امام سکوت کرد و بعد مدتی پرسید چرا؟ گفت چون امام عقیم نیست. حضرت ازین طعنه ها و زخم زبان ها در امان نبود. امام مدت بیشتری سکوت کرد و فرمود به زودی خدا به من فرزندی می دهد. کمتر از یک سال بعد حضرت جواد(ع) به دنیا می آید و در طواف آن شخص از حقیقت مطلع می شود مع الوصف باز اقرار نمی کند. به دلائل واهی و کوچک خود و زندگی خود را از امامت دور می کردند. و نمی فهمیدند خب امام رضا نباشد چه کسی باشد؟ طرد مطلق و کلی باید جایگزین اسلامی داشته باشد یا نه؟ در زمانی که دوست و دشمن به صلاحیت امام رضا اقرار رفتاری یا آشکار می کرد اینها دنبال فروعات و جزییاتی بودند که برای خود بافته بودند. یا حتی بعد تولد مولود بسیار پر برکتی چون امام جواد این خواص بد گمان و سرخود، به تلقیات و افکار و رفتار خود ادامه می دادند. و حتی معاذ الله او را فرزند امام رضا نمی دانستند و درک یک رمال و قیافه شناس را به صدها اصل شرعی ترجیح دادند. 

یا در روایت معتبر دیگری بزنطی می گوید در امامت حضرت شک داشتم نامه ای به آقا نوشتم و تقاضای دیدار کردم و از سه آیه در دلم سوال بود که در نامه چیزی از آنها ننوشتم. پاسخ حضرت آمد که وارد شدن بر من سخت است و اینها [دشمن] مرا در تماس با مردم در تنگنا و فشار قرار داده‌اند. و فعلا شرایط دیدار ممکن نیست. و کتب(ع) بجواب ما اردت ان اساله عن الآیات الثلاث فی الکتاب و لا والله ما ذکرت منهن شیئا و بزنطی حیرت می کند که چگونه بدون سوال از آن آیات، جواب آن به اشاره به او داده شده و شک او بر طرف شد. لذا حضرت رضا از جهات مختلف در اذیت و آزار بود از تبلیغات گسترده واقفیه گرفته تا شرارت های برمکیان که بستر شهادت امام کاظم(ع) را فراهم کردند و کوته بینی ها و تشکیک های خودی ها، مع الوصف باز امام حتی خواص شاک را جذب و اصلاح می فرمود و با جمله مثلا ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم و ما به کسی نیازی نداریم افراد معمولی و خواصی که امکان جذب شان ولو در گذر زمان وجود داشت را طرد نمی کردند. 

و از بی توجهی برخی مورخین مذهبی به امثال این حدیث تعجب می کنیم که مشکلات هارون و مامون بر امام را ندیده اند و حکم به خوش رفتاری امثال مامون داده اند. در حالی که حضرت صراحتا از مشکلات حکومتی علیه خودش می فرماید و زیرکی و کیاست حضرت رضا(ع) در حفظ اصحاب و در تله نیفتادن دوستان و جواب های ایشان به نحو اشاره که هم موجب رفع شک شود و هم ترک تفصیل و ترک برخی دیدارها که موجب آزار حکومتی بر اصحاب نشود دیده می شود. 

4_در کنار همه مشکلات دشمن آشکار که بیان شد بدنه جامعه اسلامی التزام کاملی به اخلاق انسانی و دستورات شرعی نداشت. مثل جامعه خود ما چه قبل و بعد از انقلاب که هم با ساواک مواجه بودند و هم با فرق ضاله مانند توده ای ها و  سازمان های چریکی بدون مذهب که فقط ادعای اصالت مبارزه داشتند و اما روش مبارزه و مرام آن چه باشد برایشان اهمیتی نداشت که متاسفانه بعض خودی ها هم در زندان ها به اینها اعتماد کردند. چه بعد انقلاب و مبارزه با صدام و همچنین مبارزه با مشکلات داخلی مانند محتکرین و مجمع عقلا و موضوع حجاب عمومی و.. و چه امروزه از تهدیدات نظامی غرب و دولت امریکن گاو چران و از داخل مبارزه با حقوق های نجومی و بانکهای ربوی و بورس قماری و غربزده ها و زرتشتی ها و از سوی دیگر بی تفاوتی جامعه نسبت به دستورات رهبری در ابواب مختلف از جهادی بنام افزایش همگانی فرزند و جهاد همگانی بنام ازدواج آسان و جهادی بنام مصرف ملی و داخلی و جهادی بنام سوء ظن به رسانه های دشمن و جهادی بنام نفی لیست انگلیسی و جهادی بنام انتخاب رئیس انقلابی و.. که متاسفانه در خیلی از موارد توجه دقیقی به کلمات رهبر معظم و حاکم امروز جامعه اسلامی نداشتیم. 

الغرض حضرت رضا(ع) به عنوان پرچمدار نبرد فرهنگی و جنگ نرم در این حدیث شریف مطالب نفیسی بیان می کنند. 1_یاد اجداد شریف شان را زنده نگه می دارند. و با اکرام ایشان تهمت های فرقه های بی انصاف نسبت به عبدالمطلب و ابوطالب و .. را کنار می زنند. 2_مردم را به اصول مسلم و قطعی اخلاقی دعوت می کنند و به عهد اول از صدر و قبل اسلام ارجاع می دهند. 3_ضرورت اخلاقیات اجتماعی را متذکر می شوند چیزی که امروزه به شدت محتاج آن هستیم. و متاسفانه دچار گسست خانوادگی و گسست اجتماعی هستیم و همه لذت طلب و منفعت جو شده ایم. و شاید در کوتاه مدت آسوده باشیم اما در بلند مدت این کشتی سوراخ خطر سقوط کلی جامعه را در پی دارد. 

امام در دیگر کلمات اهمیت دشمن شناسی و مقابله با کفار و مشرکین و فساق را گوشزد می فرماید اما غفلت از رسومات اخلاقی و قواعد دینی داخلی را موجب سرطان لاعلاج جامعه معرفی می نماید. لذا با اوقات تلخی عجیبی کلام عبدالمطلب را بازنشر می کنند که گفت چرا فقط به صاحبان ثروت و منصب و مقام توجه دارید؟ چرا فقرا و ضعفا و غربا را نادیده می گیرید؟ چرا توجه افراطی به ظواهر دارید و فقط در حال صورت سازی هستید؟ خانه های زیبا لباسهای فاخر حرفهای زیبا اما همه را جایی خرج می کنید که برایتان صرفه داشته باشد! به زمین و زمان معترض هستید و از همگان انتقاد می کنید اما داخل خود شما آشفته و تاریک و ریا آلود است. چرا؟ 

خب جامعه امروز ما همین طوری است. چشم و همچشمی ها و ریخت و پاش ها و خرج های عجیب و غریب اما فقط برای بستگان نزدیک خود! فقط برای دوستان صمیمی خود! فقط برای صاحبان ثروت و فقط برای صاحبان شهرت و قدرت! پس سبک زندگی انسانی و اسلامی کجاست؟ اسلام فقط نماز اول وخد است؟ فقط روزه است؟ یا کمک به فقرا و اکرام میهمان و امداد به ضعفا هم دارد؟ اسلام مواسات مالی هم دارد یا ندارد؟ گشاده رویی مقابل فقیر و غنی هم دارد یا ندارد؟ 

لذا مشکلات خانواده و جامعه، هم جنبه دشمنان بیرونی و منافقان و منحرفین داخلی دارد و هم ساده انگاری دستورات و ابتلا به زندگی عرفی و جنگلی و یرخی، که ما توجه نداریم که اسلام و اخلاق طیف وسیعی دارد و منحصر به چند موضوع محدود نیست. 

5_خب مطلب طولانی شد و طبیعتا حوصله ها فست فودی است. لذا شرح حدیث دوم هم بماند برای مهتاب شبی و آسوده سری که قوانین اسلام متعلق به همگان و دستور العمل برای همه است و خواص هم نوعا فقط اسما خواص هستند و بدون میز و اتیکت، شخصیت قوی علمی و اخلاقی و انسانی ندارند. و خطرات خودپسندی و عجب و خطر تکیه اضافی به حواشی مانند لباس و پارچه و برخی حالات خوش و غفلت از تغییرات جدی و جامع در خلقیات و رفتار و فراموشی اقتدای کامل به ائمه اطهار و لزوم رعایت حق و مسئولیت و آداب از جانب میهمان و میزبان و امام و ماموم و فقیر و غنی و عالم و جاهل و معطی و سائل و دیگر مطالب مستفاد ازین حدیث شریف. والسلام علیکم. 

یاسید الکریم

عن الامام المجتبی علیه آلاف التحیة و الثناء 

خلافت فقط شایسته کسی ست که به روش رسول خدا(ص) برود 

و به طاعتِ خداوند متعال عمل کند. و به جانم سوگند 

که ما اهل بیت پرچمهای هدایت و چراغهای پرهیزگارى هستیم. 

عن الامام المجتبی انما الخلیفة من سار بسیرة رسول الله(ص) 

وعمل بطاعة الله ولعمری انا لاعلام الهدی و منار التقی 

[تحف العقول ص233] 


حضرت امام حسن مجتبی علیه افضل صلوات المصلین 

به یقین بدانید که شما هرگز تقوا را نشناسید تا آن که صفت هدایت را بشناسید 

و هـرگز به پیمان قـرآن تمسک پیدا نمى کنیـد تا کسانى را که دورش انداختند 

بشناسید و هرگز قرآن را چنان که شایسته تلاوت است تلاوت نمى کنید تا آنها 

را که تحریفش کردند بشناسید هرگاه این را شناختید بدعتها وبرخود بستن ها 

را خواهید شناخت و دروغ بر خدا و تحریف را خواهید دانست 

و خواهید دید که آن که اهل هوى است چگونه سقوط خواهد کرد. 

[تحف العقول/ ص227] 

امام مجتبی ارواح جمیع العالمین لتراب مقدمه الفداء 

مقدمه ی سعادت را شناخت باطل و دشمن و اهل بدعت و ضلال می داند. 


چهل حدیث تصویری از امام حسن مجتبی(ع) 

http://ahlolbait.com/article/7509/ 


( روضه امام مجتبی علیه السلام از زبان ایت الله مجتهدی حجم 6 مگ ) 

http://98media.ir/film-download/Qzd3RnU/ 



برخی نکات 

1_این حدیث شناخت مدعیان دروغین و اهل بدعت و اهل باطل و شناخت دشمن را چند بار گفته ام و باز از طرح آن خسته نمی شوم از بس مطالب و معارف بلند و عرفان قرآنی و شیعی در آن موج می زند. و در دهها بمبست راه گشاست. 

2_باطل و دشمن هم دشمن خارجی و کفار است و هم دشمن داخلی و منافقین و مذبذبین و اهل بدعت و هم بزک کنندگان دشمن و منکران طرح دشمنی دشمن و هم اهل هوا و هوس و هم فرق ضاله و هم نفس اماره بالسوء خود ما و هم دیگر موارد. که امروزه اگر کسی خود را از داخل از جهت علم و عمل و معنویت و اقتصاد و عقلانیت واقعی و شناخت دین تقویت کند آسیب بسیار بسیار کمتری از اهل جهالت و اهل هوا و اهل نفاق و اهل کفر خواهد خورد. تمام آسیب ها از اول تا به آخر به رها کردن عقل و شرع باز می گردد. 

3_این حدیث با اصول عالی اسلام مطابقت دارد. لذا در شعائر اصلی دین با لا اله (الا الله) ، فمن یکفر بالطاغوت (و یومن بالله) مواجه هستیم. تا خدایان پوشالی شناخته و طرد نشوند راه به شناخت خدای واقعی نداریم. و تا طواغیت شناخته و طرد نشوند راه به توحید و حکومت الهی نداریم. 

4_امروز در جامعه بیش از همیشه نیازمند به علوم معتبر دینی و رعایت معلومات عقلی و شرعی و اجرای عمومی و همگانی و همیشگی این ها هستیم. علم بی عمل و عمل بی علم، اتلاف عمر و هرز استعدادهاست. 

5_نیاز به شناخت باطل به طور تفصیلی و در تمام موارد سابق و فعلی و لاحق نیست. اما شناخت کلی حتما نیاز است و این دایره خود طبقاتی دارد. که از کفار حربی و منافقین شروع شده و حتی به برادر و همنشین و همسر و همسایه و مدیر و رئیس و مرئوس و معلم انسان که مشغول ترویج علوم کم ثمر است و حتی خادم یا والدین و فامیل انسان هم می رسد. و هر که آگاهانه تخلف آشکار از عقل و شرع می کند به خود و دیگران لطمه جدی می زند. 

6_در حدیث شریف دوم امام مجتبی(ع) به زیبایی بیان می فرماید که حکومت از آن کسی است که سنت پیامبر خدا را پیاده کند. و طبیعتا عمل درست، متوقف بر شناخت معتبر است لذا حاکم اسلامی باید عالم به سنت و دستورات پیامبر خدا باشد. و دیگران ولو در سایر رشته ها ذو فنون باشند محترمند اما شایستگی حکومت بر مسلمین را ندارند. و اشخاص بعد از علم باید عامل به معلومات عقلی و شرعی خود باشند. چه بسیار افرادی که ساعتها برای شما حرفهای زیبا می زنند اما در عمل از هر بی دینی بی دین تر هستند. بر منافع شخصی خود لعاب دینی می کشند یا حرفهای انسانی و بشردوستانه زیادی می زنند اما وجدان و خداترسی ندارند. و خطر اینها از جهاتی مشکل تر است چون مقابل مسلمات دینی و بدیهیات سنت پیامبر اکرم(ص) چه توجیه ها و چه تاویل های عجیبی که نمی کنند و در آخر شما متهم به سطحی نگری و کم سوادی و اعوجاج می شوید. نعوذ بالله من انفسنا و شرورهم. 

لذا حضرت مجتبی(ع) به درستی فرمود حاکم اسلامی ( و هر کسی که بر احوال جمع کوچک و بزرگی گماشته می شود) باید آگاه به سنت نبوی و قرآن کریم و عامل به این معلومات و خداترس باشد. و خدا ترسی به حرافی و کلمات جذاب و کتابهای مکرر و کثرت سالهای تحصیل نیست و چه بسا یک کارگر ساده در پرداخت خمس از یک مدیر با هزار کارمند خداترس تر باشد. چه بسا یک طلبه و دانشجوی ساده از فلان نماینده و فلان قاضی و بهمان عالم مدعی رساله در عمل به واجبات و محرمات مالی و عرضی و.. خداترس تر باشد. پس هر دو لازم است هم علم و هم عمل، هر یک بدون دیگری مشکلات زیادی دارد. لذا روایت شده که امیرالمومنین(ع) فرمود : دو طائفه کمر مرا می شکنند یکی عالم متهتک و دیگری جاهل متنسک. 

7_قبلا در زیارت عاشورا عرض کردیم که این زیارت شریفه چند چیز را بما می آموزد 1_بدی ها را معرفی می کند. 2_ بدکاران را گاهی با تصریح کامل و گاهی با اشارات و قرائن معرفی می کند. 3_اظهار برائت و آشکار سازی بدکاران و خصوصا سردسته های اینها را مد نظر قرار می دهد. خب خیلی ها در مرحله اول متوقف می شوند و معرفی بدکاران و مقابله و مخاصمه با ایشان را خلاف اخلاق می پندارند. حالا بدکاران گاهی در حد کفارند گاهی منافقین و گاهی در حد برادر متخلف و همکار متخلف بنده و شمای نوعی. 

و کل بحسبه. کافر حربی شمشیر می طلبد منافق شناخت دسیسه ها و آگاه سازی جامعه و اطرافیان را می طلبد برادر متخلف تشر و تندی می طلبد همکار متخلف راه خودش را می طلبد و.. و تقریبا تمام مشکلات جامعه بشری و دینی از عدم شفافیت و بی خبری جامعه و اشتغال آنها به امورات شخصی جزیی خود و سکوت اکثریت مقابل نقض حقوق انسانی و شرعی همگان و شخص آسیب دیده است. 

تذکر: در همین حدیث شریف و حدیث بالا هم این موضوع مطرح است که بدیها در خانواده و در جامعه ولو اجمالا شناسانده و رد شوند. این جمله که باطل با ترک یاد او فراموش می شود همیشگی و حکم اولیه و همکانی نیست. بسیاری از موارد باطل با سکوت و مماشات شما رشد می کند. سرچشمه بتوان بستن به بیل.. چو پر شد نتوان بستن به پیل. این که با ناآگاهی و به غلط گفته می شود فقط حرفهای مثبت بزنید و فقط بشارت بدهید و فقط تشویق کنید از بلایای عمومی فرهنگ امروز ماست. 

حق و باطل با هم معنا می شوند. نور و ظلمت با هم تجلی پیدا می کنند. تشویق صالح و تنبیه متخلف با هم معنا دارد. وعده خیرات و انذار از بلیات و مشکلات با هم معنا دارد. ولو این که باطل به نحو اجمال معرفی شود. ولو این که انذار در حداقل باشد. همانگونه که خود آمپول حاوی مختصری میکرب است تا بدن بتواند با آن مقابله کند و او را طرد کند. 

8_نکته هشتم که در دل بخش سوم از نکته هفتم بود این است که جامعه بشری و دینی، الگو و پرچمدار می خواهد. به قول رهبر معظم جامعه حتی اگر خوب باشد اما سلطان حسین ها حاکم باشند این جامعه به سعادت و کمال نمی رسد. و مقابل دسیسه های دشمن و اختلافات خودی ها و فساد داخلی به نابودی کشیده خواهد شد. لذا فقها و علمای عادل مرزداران دین غریب اسلام در دوران غیبت هستند و نمی توان گفت هر کس هر چه را از قانون و اخلاق و دین فهمید یکطرفه خودش اجرا و پیاده کند. 

لذا وجود شریف امام مجتبی علیه آلاف التحیة و الثناء فرمود ای مردم همانگونه که طبق قرآن کریم و سفارشات مکرر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ما معرف حضور شما هستیم مجددا به شما و دیگر مسلمین جهان می گوییم که ما اهل بیت پرچمدار هدایت و چراغهای آشکار پرهیزکاری هستیم. از هر کس و هر جا زاویه ای با سنت ما و کلام ما دیدید به راه ما بازگردید و هر کس در هر جا و هر سمت و هر مقام علمی و حکومتی باشد باید احوال خودش را بر سنت پیامبر و اطاعت خدا و کلمات و معارف ما اهل بیت عصمت تطبیق دهد. علم توحید نزد ماست. سبک زندگی اسلامی نزد ماست. جامعه شناسی نزد ماست. سیاست نزد ماست. تمام علوم موثر و نافع نزد ماست. خالص ترین و بهترین کمالات بشری و دینی نزد ماست. و ما و قران کریم به گواهی پیامبر اکرم و رسول مصدق از هم جدایی نداریم تا بر حوض بر رسول خدا وارد شویم. 

قال رسول الله (ص) و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فانظروا کیف تخلفونی فیهما http://yaali12.parsiblog.com/Posts/124/  قل لا اسألکم علیه اجرا الا المودة فی القربی (شوری/23) قل ما اسآلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الى ربه سبیلا(فرقان/57) قوله تعالی: انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا (انسان/3) والسلام علیکم. 

یاسید الکریم