یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

عن الامام المجتبی علیه آلاف التحیة و الثناء 

خلافت فقط شایسته کسی ست که به روش رسول خدا(ص) برود 

و به طاعتِ خداوند متعال عمل کند. و به جانم سوگند 

که ما اهل بیت پرچمهای هدایت و چراغهای پرهیزگارى هستیم. 

عن الامام المجتبی انما الخلیفة من سار بسیرة رسول الله(ص) 

وعمل بطاعة الله ولعمری انا لاعلام الهدی و منار التقی 

[تحف العقول ص233] 


حضرت امام حسن مجتبی علیه افضل صلوات المصلین 

به یقین بدانید که شما هرگز تقوا را نشناسید تا آن که صفت هدایت را بشناسید 

و هـرگز به پیمان قـرآن تمسک پیدا نمى کنیـد تا کسانى را که دورش انداختند 

بشناسید و هرگز قرآن را چنان که شایسته تلاوت است تلاوت نمى کنید تا آنها 

را که تحریفش کردند بشناسید هرگاه این را شناختید بدعتها وبرخود بستن ها 

را خواهید شناخت و دروغ بر خدا و تحریف را خواهید دانست 

و خواهید دید که آن که اهل هوى است چگونه سقوط خواهد کرد. 

[تحف العقول/ ص227] 

امام مجتبی ارواح جمیع العالمین لتراب مقدمه الفداء 

مقدمه ی سعادت را شناخت باطل و دشمن و اهل بدعت و ضلال می داند. 


چهل حدیث تصویری از امام حسن مجتبی(ع) 

http://ahlolbait.com/article/7509/ 


( روضه امام مجتبی علیه السلام از زبان ایت الله مجتهدی حجم 6 مگ ) 

http://98media.ir/film-download/Qzd3RnU/ 



برخی نکات 

1_این حدیث شناخت مدعیان دروغین و اهل بدعت و اهل باطل و شناخت دشمن را چند بار گفته ام و باز از طرح آن خسته نمی شوم از بس مطالب و معارف بلند و عرفان قرآنی و شیعی در آن موج می زند. و در دهها بمبست راه گشاست. 

2_باطل و دشمن هم دشمن خارجی و کفار است و هم دشمن داخلی و منافقین و مذبذبین و اهل بدعت و هم بزک کنندگان دشمن و منکران طرح دشمنی دشمن و هم اهل هوا و هوس و هم فرق ضاله و هم نفس اماره بالسوء خود ما و هم دیگر موارد. که امروزه اگر کسی خود را از داخل از جهت علم و عمل و معنویت و اقتصاد و عقلانیت واقعی و شناخت دین تقویت کند آسیب بسیار بسیار کمتری از اهل جهالت و اهل هوا و اهل نفاق و اهل کفر خواهد خورد. تمام آسیب ها از اول تا به آخر به رها کردن عقل و شرع باز می گردد. 

3_این حدیث با اصول عالی اسلام مطابقت دارد. لذا در شعائر اصلی دین با لا اله (الا الله) ، فمن یکفر بالطاغوت (و یومن بالله) مواجه هستیم. تا خدایان پوشالی شناخته و طرد نشوند راه به شناخت خدای واقعی نداریم. و تا طواغیت شناخته و طرد نشوند راه به توحید و حکومت الهی نداریم. 

4_امروز در جامعه بیش از همیشه نیازمند به علوم معتبر دینی و رعایت معلومات عقلی و شرعی و اجرای عمومی و همگانی و همیشگی این ها هستیم. علم بی عمل و عمل بی علم، اتلاف عمر و هرز استعدادهاست. 

5_نیاز به شناخت باطل به طور تفصیلی و در تمام موارد سابق و فعلی و لاحق نیست. اما شناخت کلی حتما نیاز است و این دایره خود طبقاتی دارد. که از کفار حربی و منافقین شروع شده و حتی به برادر و همنشین و همسر و همسایه و مدیر و رئیس و مرئوس و معلم انسان که مشغول ترویج علوم کم ثمر است و حتی خادم یا والدین و فامیل انسان هم می رسد. و هر که آگاهانه تخلف آشکار از عقل و شرع می کند به خود و دیگران لطمه جدی می زند. 

6_در حدیث شریف دوم امام مجتبی(ع) به زیبایی بیان می فرماید که حکومت از آن کسی است که سنت پیامبر خدا را پیاده کند. و طبیعتا عمل درست، متوقف بر شناخت معتبر است لذا حاکم اسلامی باید عالم به سنت و دستورات پیامبر خدا باشد. و دیگران ولو در سایر رشته ها ذو فنون باشند محترمند اما شایستگی حکومت بر مسلمین را ندارند. و اشخاص بعد از علم باید عامل به معلومات عقلی و شرعی خود باشند. چه بسیار افرادی که ساعتها برای شما حرفهای زیبا می زنند اما در عمل از هر بی دینی بی دین تر هستند. بر منافع شخصی خود لعاب دینی می کشند یا حرفهای انسانی و بشردوستانه زیادی می زنند اما وجدان و خداترسی ندارند. و خطر اینها از جهاتی مشکل تر است چون مقابل مسلمات دینی و بدیهیات سنت پیامبر اکرم(ص) چه توجیه ها و چه تاویل های عجیبی که نمی کنند و در آخر شما متهم به سطحی نگری و کم سوادی و اعوجاج می شوید. نعوذ بالله من انفسنا و شرورهم. 

لذا حضرت مجتبی(ع) به درستی فرمود حاکم اسلامی ( و هر کسی که بر احوال جمع کوچک و بزرگی گماشته می شود) باید آگاه به سنت نبوی و قرآن کریم و عامل به این معلومات و خداترس باشد. و خدا ترسی به حرافی و کلمات جذاب و کتابهای مکرر و کثرت سالهای تحصیل نیست و چه بسا یک کارگر ساده در پرداخت خمس از یک مدیر با هزار کارمند خداترس تر باشد. چه بسا یک طلبه و دانشجوی ساده از فلان نماینده و فلان قاضی و بهمان عالم مدعی رساله در عمل به واجبات و محرمات مالی و عرضی و.. خداترس تر باشد. پس هر دو لازم است هم علم و هم عمل، هر یک بدون دیگری مشکلات زیادی دارد. لذا روایت شده که امیرالمومنین(ع) فرمود : دو طائفه کمر مرا می شکنند یکی عالم متهتک و دیگری جاهل متنسک. 

7_قبلا در زیارت عاشورا عرض کردیم که این زیارت شریفه چند چیز را بما می آموزد 1_بدی ها را معرفی می کند. 2_ بدکاران را گاهی با تصریح کامل و گاهی با اشارات و قرائن معرفی می کند. 3_اظهار برائت و آشکار سازی بدکاران و خصوصا سردسته های اینها را مد نظر قرار می دهد. خب خیلی ها در مرحله اول متوقف می شوند و معرفی بدکاران و مقابله و مخاصمه با ایشان را خلاف اخلاق می پندارند. حالا بدکاران گاهی در حد کفارند گاهی منافقین و گاهی در حد برادر متخلف و همکار متخلف بنده و شمای نوعی. 

و کل بحسبه. کافر حربی شمشیر می طلبد منافق شناخت دسیسه ها و آگاه سازی جامعه و اطرافیان را می طلبد برادر متخلف تشر و تندی می طلبد همکار متخلف راه خودش را می طلبد و.. و تقریبا تمام مشکلات جامعه بشری و دینی از عدم شفافیت و بی خبری جامعه و اشتغال آنها به امورات شخصی جزیی خود و سکوت اکثریت مقابل نقض حقوق انسانی و شرعی همگان و شخص آسیب دیده است. 

تذکر: در همین حدیث شریف و حدیث بالا هم این موضوع مطرح است که بدیها در خانواده و در جامعه ولو اجمالا شناسانده و رد شوند. این جمله که باطل با ترک یاد او فراموش می شود همیشگی و حکم اولیه و همکانی نیست. بسیاری از موارد باطل با سکوت و مماشات شما رشد می کند. سرچشمه بتوان بستن به بیل.. چو پر شد نتوان بستن به پیل. این که با ناآگاهی و به غلط گفته می شود فقط حرفهای مثبت بزنید و فقط بشارت بدهید و فقط تشویق کنید از بلایای عمومی فرهنگ امروز ماست. 

حق و باطل با هم معنا می شوند. نور و ظلمت با هم تجلی پیدا می کنند. تشویق صالح و تنبیه متخلف با هم معنا دارد. وعده خیرات و انذار از بلیات و مشکلات با هم معنا دارد. ولو این که باطل به نحو اجمال معرفی شود. ولو این که انذار در حداقل باشد. همانگونه که خود آمپول حاوی مختصری میکرب است تا بدن بتواند با آن مقابله کند و او را طرد کند. 

8_نکته هشتم که در دل بخش سوم از نکته هفتم بود این است که جامعه بشری و دینی، الگو و پرچمدار می خواهد. به قول رهبر معظم جامعه حتی اگر خوب باشد اما سلطان حسین ها حاکم باشند این جامعه به سعادت و کمال نمی رسد. و مقابل دسیسه های دشمن و اختلافات خودی ها و فساد داخلی به نابودی کشیده خواهد شد. لذا فقها و علمای عادل مرزداران دین غریب اسلام در دوران غیبت هستند و نمی توان گفت هر کس هر چه را از قانون و اخلاق و دین فهمید یکطرفه خودش اجرا و پیاده کند. 

لذا وجود شریف امام مجتبی علیه آلاف التحیة و الثناء فرمود ای مردم همانگونه که طبق قرآن کریم و سفارشات مکرر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ما معرف حضور شما هستیم مجددا به شما و دیگر مسلمین جهان می گوییم که ما اهل بیت پرچمدار هدایت و چراغهای آشکار پرهیزکاری هستیم. از هر کس و هر جا زاویه ای با سنت ما و کلام ما دیدید به راه ما بازگردید و هر کس در هر جا و هر سمت و هر مقام علمی و حکومتی باشد باید احوال خودش را بر سنت پیامبر و اطاعت خدا و کلمات و معارف ما اهل بیت عصمت تطبیق دهد. علم توحید نزد ماست. سبک زندگی اسلامی نزد ماست. جامعه شناسی نزد ماست. سیاست نزد ماست. تمام علوم موثر و نافع نزد ماست. خالص ترین و بهترین کمالات بشری و دینی نزد ماست. و ما و قران کریم به گواهی پیامبر اکرم و رسول مصدق از هم جدایی نداریم تا بر حوض بر رسول خدا وارد شویم. 

قال رسول الله (ص) و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فانظروا کیف تخلفونی فیهما http://yaali12.parsiblog.com/Posts/124/  قل لا اسألکم علیه اجرا الا المودة فی القربی (شوری/23) قل ما اسآلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الى ربه سبیلا(فرقان/57) قوله تعالی: انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا (انسان/3) والسلام علیکم. 

یاسید الکریم