یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

آیت الله بهجت: ظاهر این است که مشاهد با مساجد فرقی ندارد بلکه شاید بعضی مشاهد از بعضی مساجد افضل باشد.. به ارض مکه خطاب شد قری[1] (آرام بگیر) که محلی افضل از توست. صحبت از ولایت همان صحبت از اسلام ایمان و اصل و اساس دین است. چون که صد آمد نود هم پیش ماست. هر که قائل به ولایت است قائل به نبوت است و لا عکس. هر که قائل به کربلاست قائل به مکه است و لا عکس. (لذا) قبول نداریم مساجد و مشاهد متفاوت است. افضلیت مساجد از همه جا را هم قبول نداریم،  معلوم نیست برای ما، این ها برای کسانی است که جایگاه ولایت را نشناختند. (رحمت واسعه ص 242) 

[مقدمه] سید بحرالعلوم : و من حدیث کربلاء و الکعبه .. لکربلاء بان علو الرتبه (الدرة النجفیة ص 103) 

[1][متن] عن الصّادق علیه السلام: انّ ارض الکعبه قالت مَن مِثلى؟ .. فاوحى اللّه الیها کفّى و قرّى ما فضل ما فضّلت به فیها اعطیت ارض کربلا الّا بمنزله الّا برّه غمست فى البحر فحملت من مأ البحر و لولا تربه الکربلا ما فضّلتک و لولا ما تضمّتنه ارض کربلا لما خلقتک و لا خلقت الذّى افتخرت به فقرىّ و استقرّى.. ( کامل الزیارات ص 267، وسائل الشیعه ج 14 ص 514 بحار ج 98 ص 106) #سند_صحیح 

امام صادق(ع) : کعبه گفت: کیست مثل من؟ .. خداوند به او وحی نمود که ساکت باش سوگند به عزّت و جلالم که فضیلت تو در مقایسه با آنچه به زمین کربلا عطا نموده ام نیست مگر به مقدار رطوبتی که یک سوزن به هنگام فرو رفتن در دریا به خود می گیرد و اگر خاک کربلا نبود تو را فضیلت نمی دادم و اگر نبود آن کسی که سرزمین کربلا او را در بر گرفته تو را نمی آفریدم پس آرام و خاموش باش.. 

[شرح] البته کعبه و کربلا و نماز و زیارت با هم تعارضی ندارند. اما در مقام مقایسه هم نماز عمود دین است و هم این تعبیر در قبال موضوع دعا وارد شده و هم در قبال امیرالمومنین(ع) وارد شده است. تعبیر ان قبلت قبل ما سواها هم در قبال نماز آمده و هم در قبال ولایت وارد شده است. و این که فرمود شفاعت ما به بی نماز نمی رسد یعنی نماز مقدمه شفاعت است و اصل شفاعت وابسته به وجود ولایت است. و شاید بگویند نماز واجب است و زیارت مستحب، بقول بزرگان این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته و به تعبیر جامعه کبیره، بموالاتکم تقبل الطاعه المفترضه، یعنی همان تقوا که انما یتقبل الله من المتقین و همان نمازواجب هم با اصل ولایت پذیرفته می شود. با این تفاوت که نماز جزو فروع دین است و ولایت از اصول دین. لذا در صحیحه زراره امام فرمود بنی الاسلام علی خمس علی الصلوه و الزکوه و الحج و الصوم والولایه و لا نودی بشی کما نودی بالولایه. قال زرارة: فقلت: و أیّ شیء مِن ذلک أفضل؟ فقال: «الولایة أفضل، لأنّها مفتاحهّن، و الوالی هو الدلیل علیهنّ» (کافی ج 2 ص 18) 


یاسید الکریم