یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

قضیه نماینده مجلس و کارمند گمرک چه بود؟ 

الف- نماینده سروان ابتدائا و بی جهت به کارمند گمرک که آرام و مودب است (و به مراتب اداری محل کار خود تاکید می کند) سه بار توهین می کند که تو گ.. می خوری از من دستور نمی گیری، تو غلط می کنی از من دستور نمی گیری، مرتیکه ی عوضی. که البته کارمند توهین دوم را عینا به او برمیگرداند و میگوید خودت غلط می کنی که این کار شرعا و قانونا مجاز است چون توهین را عینا مسترد کرده است. 

ب- ارباب رجوع پس از اطلاع از نماینده بودن شخص فحاش، عصبانی می شود و می گوید خاک بر سر مملکتی که تو نماینده اش هستی، نماینده سروان در توهین چهارم براحتی می گوید خاک بر سرش بشود بله. (که در اینجا مخاطب توهین کل مردم ایران است) جوان عصبانی تر می شود و با وجود نهی کارمند گمرک و دعوت او به عدم رفتار فیزیکی، نماینده را به بیرون هل می دهد و موقع بازگشت به او می گوید کثافت. 

 

پس لرزه های این قضیه 

1_فردای این واقعه، با وجود هزینه های بالای هر دقیقه از وقت مجلس، گویا مجلس چهل دقیقه جلسه غیر علنی جهت بررسی قضیه تشکیل می دهد که حسب برخی محاسبات هر دقیقه مجلس حدود 30 میلیون تومان هزینه دارد یعنی همین جلسه قریب یک میلیارد تومان برای مملکت هزینه داشته است. 

2_محمد باسط درازهی با انتشار کلیپی مدعی می شود این مسائل برای ایفای وظایف نمایندگی بوده و با تقطیع و صدا گذاری کلیپ چهل ثانیه از آن بیرون آمده است، و به جامعه بلوچ و اهل سنت توهین شده است که البته اولا تطبیق صدا بر تصویر روشن است و این ادعا مورد قبول جوانان در جامعه مجازی قرار نمی گیرد و با ساخت کلیپ های طنز این ادعا را هجو می کنند. ثانیا اگر کسی مدعی تحریف و تقطیع است باید فایل اصلی را منتشر کند. ثالثا حتی اگر فایل چهار ساعت هم باشد مجوز فحاشی نماینده در قسمتی از آن نیست. رابعا هیچ کار غیر اخلاقی از سمت کارمند مشاهده نمی شود و اگر نماینده با اشخاص بالا دست یا افراد موازی دیگری مشکل دارد دلیل توهین به شخص ثالث نمی شود. خامسا شیطنت خطرناک نماینده برای تحریف اذهان از تخلف شخصی، به سوی ایجاد تفرقه قومی و مذهبی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و واقعا شیطنت خطرناکی است. و جالب این که همین کارمند از برادران اهل سنت و ترکمن است و ادعای توهین به قومیت ها و مذهب خود ِ طرف اصلا قابل پذیرش نیست. 

3_علی کرد رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس مدعی می شود که کارمند به نماینده و جایگاه مجلس توهین کرده و این جلسه سازماندهی شده بوده و فایل طولانی است و تقطیع شده که این ادعاها هم مردود است و اگر توهینی با بیرون انداختن بوده از جانب ارباب رجوع بوده نه کارمند، و کارمند به وظیفه قانونی خود عمل کرده و اتفاقا جایگاه مجلس با فحاشی نماینده و نقض ماده 608 و خصوصا نقض ماده 609 بخش تعزیرات قانون مجازات تضعیف شده است. 

4_ چهل نفر از نمایندگان بجای شرمندگی ، با حمایتی عجیب و حزبی از نماینده فحاش خواستار استیضاح وزیر اقتصاد می شوند. که اخباری مبنی بر عذرخواهی وزیر منتشر و سپس تکذیب می شود. 

5_در رفتاری عجیب تر علی لاریجانی رئیس مجلس در فایل منتشره از جلسه غیر علنی، بجای دعوت نماینده خاطی به عذرخواهی و یا گذشت، خواستار برخورد با منتشر کننده فایل می شود. که کاربران معروف مجازی متعددی از جمله مسعود مقتدر و امیر تقی نژاد و دیگران با هشتگ من آن فیلم را گرفتم به جواب به این حرف ناموجه پرداختند. امیری معاون رئیس جمهور پرونده کارمند را به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع می دهد و علی مطهری نائب رئیس مجلس که خود سابقه هل دادن نمایندگان و تهدید به کف گرگی و الفاظ نامناسب مانند پفیوز و الفاظ تحقیر آمیز مانند کوچک اف به دیگر نمایندگان را در پرونده خود دارد و از قضای روزگار منصبی بالاتر یافته، انتشار این کلیپ را اشاعه فحشاء می خواند. که همه این موارد فرافکنی و خروج از انصاف و گشتن به دنبال زیر بغل مار است. اشاعه فحشاء هم مربوط به مسائل جنسی و موارد مشابه است و نهایتا به مسائل شخصی افراد مرتبط است نه سوء استفاده از جایگاه نمایندگی و بازی با آبروی مسئولین مملکت و نه نمایندگانی که شرعا و قانونا باید نسبت به رفتارها و گفتارهای اجتماعی خود پاسخگو باشند. و این ادعاها مربوط به عمق نداشتن برداشت های مذهبی است. همانطور که مسیحیت اشتباه رفتند و یک سیلی خورده را به آمادگی به سیلی دوم تصور کردند در حالی که این موضوع مربوط به اختلافات شخصی و حقوق شخصی بود نه احوال اجتماعی افراد، لذا در انجیل یوحنا 18 ص 22 آمده حضرت عیسی ع به صراحت با برخورد فیزیکی دستگیرکندگان خود اعتراض می کند. یا در کتاب معتبر آنها اعمال رسولان 4 ص 24 آمده عیسی ع دعا کرد: خدایا غلامان خود را عنایت کن تا با دلیری تمام با کلام تو سخن گویند. 

6- در همان کلیپ جلسه غیر علنی که متاسفانه معلوم نیست چرا منتشر شده و مجلس چرا به حفظ اسرار خود پایبند نبوده مجددا کسی در همان جا، هیئت رئیسه را بی شعور می خواند. و در کمال تاسف نماینده متخلف می گوید یقین بدانید اگر من کوتاه بیایم فردا نوبت شماست.  این توصیه یعنی مجلسی که باید به سوگند خود و خدمت به ملت وفادار باشد بهتر است اول مواظب منافع و مضرات خودش باشد. 

7- در کنار این مسائل سوالات متعددی در ذهن مردم در اثر اخبار منتشره ایجاد شده که اساسا نماینده سراوان در آن محل چه می کرده؟ آیا برای ترخیص کالای غیر قانونی فردی بنام مهرداد ح وارد شده یا واقعا وظیفه قانونی داشته؟ که مسئولین نظارتی و قضائی باید بررسی کنند. و البته حتی اگر واقعا امر شخصی هم نبوده، باز مجوز توهین و بی اخلاقی به دیگر افراد نیست. 

8- در کنکاش رسانه ها اعتبار مدرک تحصیلی نماینده سراوان زیر سوال رفته و وی متهم شده که مدرک تحصیلی خود را با سرقت علمی واضح از سه پژوهشگر آلمانی (منتشره در سال 2008) را شش سال پس از انتشار به همراه عبد ا پ و ناصر ن  کپی کرده و به عنوان رزومه به دانشگاه آزاد سراوان تحویل داده و از آن استفاده تحصیلی کرده اند. در مواردی مثلا لفظ لاتین در دو خط آمده و باید میان آن خط فاصله گذاشته می شده و در کپی عینا همان خط فاصله هم بدون ضرورت سطری کپی شده در حالی که نماینده سراوان در تبلیغات انتخابات خود را مسلط به شش زبان دنیا معرفی کرده است. و اینها ضرورت نظارت دقیق تر دانشگاه ها و شورای نگهبان به بررسی سوابق علمی افراد را تاکید می کند. لذا مثلا باید افراد نامزد چند ماه قبل ثبت نام مدارک خود را به دبیرخانه شورا تحویل دهند تا یک فردی که بعد هشت سال یک لیسانس در کشوری خارجی گرفته، خود را در نوشته جات و اظهارات پروفسور معرفی نکند و از آن در مناصب دولتی استفاده نکند.  

9- تلخ تر ازین موارد، آقای عثمانی نماینده بوکان به درستی اظهار میدارد احترام مجلس باید حفظ شود اما بخاطر یک کلیپ این همه وقت مجلس گرفته شده و وزیر تهدید به استیضاح می شود اما سه کودک معصوم در همین زاهدان در اثر اهمال مدارس سوخته و فوت شده اند و مجلس چرا چنین دغدغه ای برای این مردم رنج کشیده ندارد؟ و واقعا پاسخ وجدان نمایندگان به این سوال چیست؟ 

10- این مسایل همه در حالی است که اخبار زشت و تلخی از دیگر مسئولین و دیگر نمایندگان منتشر می شود، نماینده جلفا نیز توهین مشابهی به افراد و مردم می کند. رئیس بیمارستان آمل توهین دیگری به بیمار تالاسمی می کند. اما آقای جمالی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می گوید مردم توقع شان را کمتر کنند! آیا توهین های مکرر و علنی یک نماینده مجلس و نقض صریح قوانین و سوء استفاده رسانه های غربزده و ایجاد شکاف بین مردم و حکومت، مسئله کوچکی است؟ 

11- کارمند اخلاقمدار گمرک محمد بهنیا ، علی رغم حمایت وسیع مردمی در فضای مجازی و نیز حمایت های حضوری برخی افراد خوش سلیقه ، متاسفانه پرونده اش به هیئت تخلفات ادارای واصل شده است. که البته برخی از مجموعه ها همچو ستاد احیاء امر به معروف و مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران و برخی تیم های حقوقی در اقدامی شایسته، خبر از حمایت رایگان از وی داده اند. 

12- کماکان افراد غربزده و بلندگوهای خارجی اجنبی رفتار تلخ این نماینده را مکررا در صفحات bbc و رادیو فردا و کیهان لندن و .. منتشر کرده و بطور غیر مستقیم تمام مجلس و تمام مسئولین را همگی غیر منطقی و فحاش و سرگرم دفاع از منافع و میزهای خود معرفی می کنند و کار بجایی رسیده که رضا ربع پهلوی خبیث پیام دلداری به کودکان سوخته مدرسه زاهدان میدهد تا خود را دلسوز مملکت جا بزنند. لذا تکلیف قوه قضائیه مضاعف می شود تا با بررسی فوری و حکم قاطع بر این قضیه مرهمی بر عصبانیت جوانان و مردم عزیز ایران باشند که بله می توان مسئول متخلف را محاکمه کرد و قرار نیست اینها سی سال بعد که دست شان از قدرت کوتاه شد به مجازات برسند که آن موقع هم بازدارندگی موثری نخواهد داشت. 

به امید روزی که مردم و مسئولین و ضعیف و قوی، به اخلاقیات ملتزم باشند و همگی مقابل قانون یکسان باشند. و قوای نظارتی قبل از التهاب عواطف جامعه از تخلف افراد صاحب موقعیت، پیشگیری و سپس رسیدگی عاجل و موثر کنند. تا دشمن ازین معایب و مشکلات فعلی اقتصادی سوء استفاده نکند و خود را دلسوز مردم جا نزند. 


یاسید الکریم

 حسین بن حسن بن جعفر بن محمد بن اسماعیل بن جعفر صادق علیه السلام در قم، علناً، شرب خمر می کرد. روزی برای رفع حاجتی به در خانه احمد بن اسحاق اشعر که وکیل امام عسکری علیه السلام در اوقاف شهر قم بود آمد. احمد بن اسحاق او را راه نداد، حسین بن حسن، اندوهناک به خانه اش بازگشت. تا اینکه احمد بن اسحاق برای حج حرکت کرد، وقتی در بین راه به سامرا رسید، اجازه خواست تا به محضر ابی محمد، حسن عسکری علیه السلام امام یازدهم برسد اما، آن حضرت به او اجازه ورود ندادند، احمد بدین جهت گریه بسیاری کرد و به درگاه آن حضرت تضرع نمود تا اینکه حضرت به او اذن ورود دادند. وقتی داخل شد عرض کرد: یا ابن رسول الله، چرا مرا به منزل راه ندادید در حالیکه من از شیعیان و دوستداران شما هستم؟! آن حضرت علیه السلام فرمودند: برای اینکه تو پسر عموی ما را از در خانه خود راندی، احمد گریه کرد و قسم خورد که تنها، برای اینکه از شراب خواری توبه کند او را راه ندادم، حضرت فرمودند: راست می گویی، بهر حال، باید ایشان را خویشان و فرزندان ما را اکرام و احترام کنید و آنها را تحقیر نکنید و به آنها توهین نکنید و الا زیان خواهید کرد، چون، اینها به ما منسوب هستند. 

آنگاه که احمد به قم بازگشت، أشراف قم برای دیدن او نزد او آمدند و حسین هم، با آنها بود و احمد بن اسحاق او را که دید با سرعت به طرف او آمد و از او استقبال نمود و او را اکرام کرد و در صدر مجلس نشانید. این رفتار او، برای حسین بن حسن غیر عادی و بی سابقه به نظر رسید از او علتش را پرسید احمد، آنچه را که میان او و امام عسکری علیه السلام درباره او رخ داده بود بیان کرد.

حسین این را که شنید از کارهای زشت خود پشیمان شد و از آنها توبه کرد و به خانه اش برگشت و همه شراب ها را ریخت و ابزار و آلات مربوط به آن را شکست و از پرهیزگاران اهل ورع، و از صلحای اهل عبادت شد و پیوسته ملازم مسجد و معتکف در آن گشت، تا اینکه مرگ او فرا رسید و نزدیک مدفن حضرت فاطمه (معصومه) (س) دفن گردید. 

 

 للحسن بن محمد القمی قال : رویت عن مشایخ قم أن الحسین بن الحسن بن جعفر بن محمد بن إسماعیل بن جعفر الصادق ع کان بقم یشرب الخمر علانیة فقصد یوما لحاجة باب أحمد بن إسحاق الاشعری وکان وکیلا فی الاوقاف بقم فلم یأذن له ورجع إلى بیته مهموما. فتوجه أحمد بن إسحاق إلى الحج فلما بلغ سر من رأى استأذن على أبی محمد الحسن العسکری ع فلم یأذن له فبکى أحمد لذلک طویلا وتضرع حتى أذن له. فلما دخل قال : یا ابن رسول الله لم منعتنی الدخول علیک؟ وأنا من شیعتک وموالیک؟ قال ع : لانک طردت ابن عمنا عن بابک ، فبکى أحمد و حلف بالله أنه لم یمنعه من الدخول علیه إلا لان یتوب من شرب الخمر، 

قال ع : صدقت ولکن لابد عن إکرامهم واحترامهم ، على کل حال ، وأن لا تحقرهم ولا تستهین بهم ، لانتسابهم إلینا فتکون من الخاسرین. فلما رجع أحمد إلى قم أتاه أشرافهم ، وکان الحسین معهم فلما رآه أحمد وثب إلیه واستقبله وأکرمه وأجلسه فی صدر المجلس ، فاستغرب الحسین ذلک منه و استبدعه وسأله عن سببه فذکرله ما جرى بینه وبین العسکری ع فی ذلک. فلما سمع ذلک ندم من أفعاله القبیحة ، وتاب منها ، ورجع إلى بیته وأهرق الخمور وکسر آلاتها ، وصار من الاتقیاء المتور عین، والصلحاء المتعبدین، وکان ملازما للمساجد معتکفا فیها ، حتى أدرکه الموت ، و دفن قریبا من مزار فاطمة رضی‌ الله‌عنهما.

بحارالأنوار المجلسی ج 50  ص 323 

 

پ ن : این دسته از روایات و مشابه آن سیره اهل معرفت و بزرگان از علما در این خصوص، نیازمند شرح بسیار و بررسی های مختلف عقلی و قرآنی و روایی و کلامی و اصولی مختلفی است، اما اجمالا ملاک این است : لابد عن إکرام السادات و احترامهم على کل حال و ترک تحقیرهم لانتسابهم إلی اهل بیت النبوه (ع) 

 


یاسید الکریم

هشام بن سالم روایت می کند 

از امام صادق (ع) شنیدم که به حمران بن اعین می فرمود : ای حمران بدان که عمل دائم ولو اندک اما از روی علم و یقین ، نزد خداوند متعال، برتر از اعمال زیاد اما از روی تردید و شک است. ای حمران بدان که (انسانها می توانند از کارهای مختلفی برای رسیدن به اهداف اصلی شان دوری و پرهیز کنند اما ) نافع ترین پرهیزکاری ها، ورع و دوری از معاصی الهی است (و پله بعد از ورع اجتناب از شبهات و احوالی که خطر وقوع در محرمات را در پی دارد، مثل رانندگی با سرعت مطمئنه که خطر تصادف را مثلا به یک پنجم کاهش میدهد.) و از مهمترین مصادیق ترک محارم، خودداری از اذیت و آزار مومنین و درستکاران و بدگویی از ایشان در غیاب آنهاست (چرا که قدرت دفاع ندارند. و لذا تهمت به افراد و بدگویی حضوری مقابل اشخاص و بدگوئی و آزار افراد زیر دست که توان مقابله و پاسخ ندارند گناهی از جنس غیبت است ولو عنوان و اسم آن گناه تفاوت کند.) و هیچ زندگی ای شیرین تر و دلنشین تر از حسن خلق (و نیک خویی و گشاده رویی) نیست (چرا که هم خود شخص و هم دیگران از آن، لذت و آرامش خاطر می یابند) ( و افراد از نظر اموال مختلف اند یا فقیر یا ثروتمند یا دارای حد کفاف اند ) و هیچ مالی نافع تر از مال مختصری که کفایت از ضروریات زندگی کند و دلها با قناعت به آن تکیه کنند نیست. ( یعنی هم مال در حد کفاف باشد و هم در دل به آن اکتفا و اعتماد شود و این دو صفت ممکن است در بعض اشخاص باشد یا نباشد) و هیچ جهلی مضرتر از عجب و خودپسندی نیست. (جهل اصلی وجود یا عدم وجود علم نیست چه بسا کسی علم دارد اما به درد دنیا یا آخرت او یا جامعه نمی خورد یا علم دارد و به آن عمل نمی کند، جاهل حقیقی یعنی کسی که علم مورد نیاز را ندارد و اگر دارد به آن عمل نمی کند. و مضرترین حالت این جهل، خودپسندی و دل بستن و تکیه بر افکار و گفتار و رفتار خویشتن است در حالی که باید به خدا و اوصیاء الهی و مسلمات عقلی و قرآنی و بدیهیات شرعی و علمای بالله دل بست و همواره برداشت و علم و عمل خویش را در معرض اتهام قرار داد و گفته اند دانایی یعنی التفات یافتن به جهل خویش یا آگاه شدن از علم مختصر خود در قبال صدها علم نیاموخته و صدها عامل ناشناخته و ادراک شعور مرموز و کامل الهی در کنه تمام موجودات و خضوع مقابل ملکوت عالم و مدبر آن، لذا فرمود اول العلم معرفه الجبار) 

 

عن هشام بن سالم قال سمعت اباعبدالله یقول لحمران بن اعین یا حمران .. اعلم ان العمل الدائم القلیل علی الیقین أفضل عند اللّه تعالى من العمل الکثیر على غیر یقین، و اعلم أنّه لا ورع أنفع من تجنّب محارم اللّه و الکفّ عن أذى المؤمنین و اغتیابهم، و لا عیش أهنأ من حسن الخلق، و لا مال أنفع من القنوع بالیسیر المجزی، و لا جهل أضرّ من العجب. 

 

الکافی الکلینی ج 8  ص 244 سند صحیح 

علل الشرائع الصدوق ج 2 ص 560 


یاسید الکریم