یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

۳۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

اطاعت و عصیان از امیرالمؤمنین(ع)
همان اطاعت و عصیان از رسول الله صلی الله علیه و آله است.

#ابوذر غفارى از #رسول_خدا صلی الله علیه وسلم نقل کرده است که به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: هرکس از من اطاعت کند، به راستى که از خداوند اطاعت کرده است، و هر کس از (فرمان) من سرپیچى کند، به راستى که از (فرمان) خداوند سرپیچى کرده است، هر کس از تو اطاعت کند به راستى که از من اطاعت کرده، هر کس از فرمان تو سرپیچى کند، از (فرمان) من سرپیچى کرده است.

أخبرنا أبو أحمد محمد بن محمد الشیبانی من أصل کتابه ، ثنا علی بن سعید بن بشیر الرازی بمصر ، ثنا الحسن بن حماد الحضرمی ، ثنا یحیى بن یعلى ، ثنا بسام الصیرفی  عن الحسن بن عمرو الفقیمی ، عن معاویة بن ثعلبة ، عن أبی ذر قال قال #رسول_اللَّه صلی الله علیه و سلم لعلی بن ابی طالب : من اطاعنی فقد اطاع الله و من عصانی فقد عصی الله و من اطاعک فقد اطاعنی و من عصاک فقد عصانی/

هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرّجاه
سند این روایت بنابر شرایطى که #مسلم و بخاری قبول دارند صحیح است؛ ولى او و #بخارى آن را نقل نکرده‌اند.
المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص13۱، ح4641؛ ذخائر العقبى فی مناقب ذوی القربى ، ج1، ص66

 
با الفاظ مشابه در: صحیح مسلم، ج۳، ص۱۴۶۶؛ من حدیث خیثمة بن سلیمان، ج1، ص72
الریاض النضرة فی مناقب العشرة طبری، باب 4 فصل 6 ذکر اختصاصه أن من آذاه
ذخائر العقبی، ج۱۱، ص۶۱۴؛ ینابیع المودة، ج۲، ص۳۱۳؛ تاریخ دمشق، ج۴۲، ص۳۰۷.


#ذهبی نیز در تلخیص مستدرک در مورد این روایت چنین می گوید: #صحیح 

المستدرک علی الصحیحین و بذیله التلخیص للحافظ الذهبی
ج3، ص121 - کتاب معرفة الصحابة، باب ذکر اسلام #امیرالمؤمنین


تصحیح ذهبی بر این روایت بسیار حائز اهمیت است زیرا ذهبی فردی است بسیار متعصب که بسیاری از احادیث فضایل امیرالمومنین علیه السلام را به راحتی رد می کند تا جایی که احمد بن صدیق مغربی در " فتح الملک العلی " ص 50 چنین می گوید: ولکن الذهبی اذا رای حدیثا فی فضل علی علیه السلام بادر الی انکاره بحق و بباطل حتی کانه لا یدری ما یخرج من راسه. ولی ذهبی زمانی که حدیثی در فضیلت علی علیه السلام می بیند ، مبادرت به انکار آن می کند – چه صحیح و چه غلط – تا جایی که نمی فهمد چه می گوید.

#شوکانی در " در السحابه " نیز این روایت را به نقل از حاکم نیشابوری بیان می کند و تصحیح حاکم را نیز آورده و در مورد آن سکوت می کند! 
درّ السحابه فی مناقب القرابه و الصحابه ص 227

پی نوشت : امیرالمومنین علی(ع) را اطاعت کردند یا دستان مبارک حضرت را بسته و او را به اطاعت کشیدند؟ شاید هم او را به نخلستان ها فرستادند تا مزاحم حکومت شان نباشد! آیا اینها مطالب کتب ماست یا از تصریحات کتابها و علمای بزرگ خودشان است؟ فماذا بعد الحق الا الضلال (یونس/32)



یاسید الکریم

چه شود ز راه وفا اگر نظری به جانب ما کنی
که به کیمیای نظر مگر مس قلب تیره طلا کنی
چمن از رخ تو روایتی شکر از لب تو حکایتی
چه شود گهی به عنایتی نظری بسوی گدا کنی
علی یا علی


یاسید الکریم

امام صادق(ع) فرمود امیرالمومنین(ع) در نماز جماعت صبح بود و یکی از خوارج این آیه را قرائت کرد که ای پیامبر اگر شرک بورزی تمام اعمال خیر سابق تو نابود میشود. امیرالمومنین(ع) در حال نماز هم برای احترام به قرائت قرآن سکوت فرمود و سپس قرائت خود را ادامه داد مجددا ابن کواء آیه شرک را خواند و این جریان چند بار تکرار شد و حضرت امیر سکوت می کردند و نهایتا این آیه را خوانده و نماز را ادامه دادند : صبر کن و آنها که ایمان نمی آورند تو را به سبکسری وا ندارند. (روم/60) 

عن حماد بن عیسی عن معاویه بن وهب عن ابی عبدالله(ع) 

قال قال ان علیا(ع) کان فی صلاة الصبح فقرأ ابن الکواء و هو خلفه: ( لقد اوحی الی الذین من قبلک لئن اشرکت لیحبطن عملک و لتکونن من الخاسرین) فانصت علی(ع) تعظیما للقرآن حتی فرغ من الآیة ثم عاد فی قراءته. ثم اعاد ابن الکواء الآیة فانصت علی(ع) ایضا، ثم قرأ، فاعاد ابن الکواء فانصت علی(ع) ثم قال(ع) (فاصبر ان وعداللّه حق و لا یستخفّنّک الذین لا یوقنون) ثم اتم السورة و رکع. 

تهذیب الاحکام ج 3 ص 36 ح 39 / وسائل الشیعه ج 8 ص 367 ح 10923 #سند_صحیح 


شرح کوتاه: ابن الکواء از خوارج است و حسب روایاتی که در ابواب مختلف ازو ذکر شده از جمله سوال از حذیفه و جریان نماز و..، می توان او را بهانه جو و مذبذب و حالی به حالی و کمی هم بظاهر شیرین عقل (اما فی الواقع به دنبال حرمت شکنی و تضعیف نظر ولایت در جامعه) خواند. این دسته از افراد در جامعه اسلامی حاضر بودند و مشکل در برخورد با خود ایشان نبود بلکه فضای جامعه بستری داشت که با برخورد با دو نفر و چهار نفر مشکل حل نمیشد و اینها کم کم عده و عده ای برای خودشان در فضای سیاسی درست کرده بودند. 

لذا در موضوع عمربن خطاب و جمله خبیثانه ای مثل ان الرجل لیهجر نسبت به پیامبر(ص) و.. مشکل فقط شخص عمر نبود که او را بیرون بیندازند و مجازات کنند مشکل حضور چنان طیفی با چنان دریده گویی هایی در فضای جامعه (ولو از خواص ولو در خلوت) به مقام ولایت بود. که با حذف دو نفر حل نمی شد. 

در زمان امیرالمومنین(ع) هم مردم از آن معنویت سالهای اولیه فاصله گرفته بودند و با مشاهده ثروت اندوزی خواص خود را فریب خورده و جا مانده از منافع می دیدند. تبلیغات دشمن موثر واقع شده بود. تهدیدات دشمن در جامعه حس می شد. خوب عده ای از خواص از روی بلاهت می گفتند حالا از برخی اصول هم بگذریم تا تنش ها کم شود عیبی ندارد و عده دیگری از خواص هم میگفتند معلوم نیست فردا علی پیروز شود یا دشمنان داخلی و خارجی علی، لذا دخالت جدی نمی کردند تا بازنده و برنده بیشتر معلوم شود. یک عده هم خصوصا بعد شورای شش نفره خود را در رده امیرالمومنین(ع) می شمردند که حق آب و گلی در حکومت اسلامی دارند و لذا از تیرهایی که جاهلانه یا عامدانه به سمت ولایت پرتاب می شد دلشاد بودند. 

خلاصه این طیف در جامعه بودند و از حقوق جامعه اسلامی برخوردار بودند اما باز دهن کجی و بی احترامی می کردند و شایعات و شبهات دشمن و اغراض نفسانی و خیالات فاسد خود را تکرار میکردند و در این روایت شریفه اوج صبر و حلم و غربت امیرالمومنین(ع) حتی در دل مسجد و حتی میان نماز همگانی مشاهده می شود. که از عجایب تاریخ در تحقیقات متوجه شدم شهید عالی قدر استاد مطهری هم از معدود افرادی است که وارد نقل و شرح این روایت هم شده اند و از قضای روزگار فرزند او مکررا نقش همین ابن کواء را بازی می کند. و از طرفی دیگران را به عدم اطلاع از تفکرات پدرش متهم می کند. 

لذا اوج مظلومیت امیرالمومنین است که خود باید جواب این افراد مغرض را بدهد افرادی که بازیچه افراد اصلی پشت صحنه شده اند و با تمسک جاهلانه به برخی قواعد و نشناختن محل هر حکم عقلی و شرعی چیزی را طوطی وار تکرار می کنند و با مواضع غلط مایه روشنی چشم اجانب می شوند و .. و حرف بسیار است. الغرض تضعیف نظر و نگرش ولایت در جامعه اسلامی و اداره جامعه، امر بسیار خطرناکی است که اگر جلوی آن گرفته نشود جامعه مسلمین، عاشورای دیگری با تکرار آن وضع مظلومیت خوبان را خواهد دید. خوشا عاشقان ولایت / که آماده ی بذل جان اند/ امان از ولی ناشناسان/ که در خیمه ی دشمنانند / خدایا مدد کن حسینی بمانیم / فدایی راه خمینی بمانیم. والسلام. 

یاسید الکریم

12 سال پیش دوستی داشتم که کنار درس، بازی هم می ساخت 
یکبار به او گفتم خودت از بازیهای خودت لذت می بری؟ گفت مگه بیکارم؟ 
گفتم یعنی با بازی های خودت بازی نکرده ای؟؟ خیلی واضح گفت نه!!! 
چنان تلخی آن بیکارم در دل من ماند که مزه تمام بازی ها از دل من رفت.

یاسید الکریم

تبریک میلاد پر برکت امام هادی علیه السلام بر همه شیعیان و مسلمین جهان 

راوی می گوید به امام هادی(ع) عرضه داشتم: آدمی دوست دارد به امامش برساند آن مطلبی که می‌ خواهد او را به پروردگارش برساند. امام علیه‌السلام در پاسخ نوشت: اگر حاجتی داشتی، لبان خود را بجنبان، که پاسخت آماده است. 

روى السید ابن طاووس فی کشف المحجة من کتاب الرسائل لمحمد بن یعقوب الکلینی، عمن سماه قال: کتبت إلى أبی الحسن علیه السلام أن الرجل یحب أن یفضی إلى إمامه ما یحب أن یفضی إلى ربه، قال فکتب: إن کانت لک حاجة فحرک شفتیک، فان الجواب یأتیک. 

بحار ج 50 ص 155 ح 42 / بحار ج 91 ص  22 ح 18 


حافظ 

ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش .. بر در دل روز و شب منتظر یار باش. 

دلبر تو جاودان بر در دل حاضر است, رو در دل برگشای حاضر و بیدار باش. 

بابا طاهر

کجا بی جای ته ای بر همه شاه که مو آیم بدانجا از همه راه 

همه جا جای ته مو کور باطن, غلط گفتم غلط استغفرالله. 

آیت الله بهجت 

هر بلایی که به ما می رسد، در اثر دوری از اهل بیت (ع) و روایات مأثورۀ از ایشان است. [ درمحضر بهجت: 1/274 ]  نجات برای کسی است که اهل بیت (علیهم السلام) را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند.[ درمحضر بهجت:1/295 ] 


یاسید الکریم

ماه ‌گرفتگی امشب 

در کل آسیا، اروپا و آفریقا قابل مشاهده است. 

این ماه گرفتگی از ساعت ۲۱:۲۴ آغاز 

و در ساعت ۲۳:۲۴ به اوج خود می‌رسد 

و در ساعت ۱:۲۴ بامداد شنبه پایان می‌یابد. 

زمان کلی این واقعه ۳ ساعت و ۵۹ دقیقه است. 

یاسید الکریم

امام جعفر صادق(ع) فرمود: «چون از امر امام حسین(ع) شد آنچه شد 

فرشتگان بسوى‏ خدا ضجه و شیون آورده وعرض کردند: 

آیا چنین با حسین برگزیده تو و پسر پیغمبر تو مى ‏شود؟ پس خداوند متعال 

سایه حضرت قائم(ع) را (روح مقدّس او را) براى ایشان بر پاى داشت 

و فرمود: به وسیله این فرد، از براى حسین انتقام خواهم گرفت.» 

 

عن سیف بن عمیره عن محمد بن عمران قال قال ابوعبدالله (ع) 

لما کان من امر الحسین(ع) ما کان ضجت الملائکه الی الله بالبکاء 

و قالت یفعل هذا بالحسین صفیک و ابن نبیک 

قال فاقام الله لهم ظل القائم(ع) و قال بهذا انتقم لهذا. 

 

#کافی  ج‏1 ص 465 ح 6 #سند_موثق 


یاسید الکریم

سبک زندگی غربی و مادی پرستان : مادامی که کسی مزاحم اموال و جایگاه و لذتهای شما نیست، کاری به او نداشته باش چون دخالت و فضولی و دستمال و سر بی درد است. 
سبک زندگی اسلامی و انسانی : تمام مرزهای ارزشی انسانی و اسلامی باید حفظ شود. اموال و اعراض و دماء تمام مسلمین محفوظ است. و حتی از کفار مظلوم هم باید دفاع کرد. 

یاسید الکریم

ز خود بهتری جوی و فرصت شمار 

که با چون خودی گم کنی روزگار 

به مسیلمة بن نمیل گفتند: چرا مردم با این که على(ع) 

در هر فضیلت و شرافتى حجت محکمی داشت او را ترک کردند؟! 

پاسخ داد: چون چشم آنان طاقت دیدن نور آن حضرت را نداشت. 

و مردم به آنکه شبیه خودشان است تمایل دارند. 

از شعبى  که یکى از تابعین معروف است نقل شده 

مى گفت: نمى دانیم با على(ع) چه کنیم اگر او را دوست بداریم 

(چنان بر ما سخت مى گیرند و ما را از حقوق خود محروم می کنند که) 

فقیر و نیازمند مى شویم و اگر او را دشمن بداریم کافر مى شویم.» 

قیل لمسیلمة بن نمیل: ما لعلی علیه السلام رفضه العامة 

وله فی کل خیر ضرس قاطع؟ 

فقال: لأن ضوء عیونهم قصیر عن نوره، والناس إلی أشکالهم أمیل. 

الشیعة و الحاکمون ص 21 چ 5 بیروت 

مواقف الشیعة ج 2 ص 5 ش 293 

قال الشعبی: ما ندری ما نصنع بعلی بن أبی طالب(ع) 

إن أحببناه افتقرنا، وإن أبغضناه کفرنا! 

المناقب الخوارزمی ص330 ح 350 


برخی نکات: 

1_مناقب و کمالات اهل بیت(ع) در کتب حدیث و کتب تاریخی اهل تسنن فراوان است. و گاهی مناقبی برای ائمه(ع) ذکر شده که حتی خود شیعیان هم جرات بیان آن را ندارند و گاهی تعابیر شان حیرت آور و عدم التزام به نوشته خودشان مایه عبرت است. 

2_شیعه در طول تاریخ بصورت محدود دارای حکومت هایی بوده اما در اکثر تاریخ رد پای مظلومیت اهل بیت و علمای شیعه و شیعیان به چشم می خورد. و تلخ تر این که گاهی موقعیت ها عوض تعالی و پیشرفت، موجب عقب گرد و فراموشکاری ماها شده یعنی فاذا رکبوا فی الفلک دعواالله مخلصین له الدین، فلما نجاهم الی البر اذا هم یشرکون (عنکبوت/65) و سر خودمان را با اشتغالات هپروتی مشغول کرده ایم و شغل و علم و عواطف و ازدواج ماها در ایام فراغت، بیشتر مادی پرستانه و لائیک و ساده انگارانه شده، رجوع ما به علمای دین و متون دینی کم شده و هر روز و هر سال صدها سرگرمی موهوم برای خود میتراشیم و انگار که نه انگار که هزار سال است امام زمان (عج) در انتظار آمادگی ماهاست. 

3_والناس إلی أشکالهم أمیل. یک مسئله بسیار بسیار مهم روانشناختی و انسان شناسانه و جامعه شناسانه است. که نیاز به یک مقاله مفصل دارد. اما اجمالا می توان گفت: ناریان مر ناریان را جاذب‌اند. نوریان مر نوریان را طالب‌اند. اگر سمت خدا نرویم اگر سمت اولیا خدا نرویم کم کم قوله تعالی: اثاقلتم إلى الأرض(توبه/38) می شویم. کم کم فطال علیهم الامد فقست قلوبهم(حدید/16) می شویم. اساسا عالم و بشریت در معرض زوال است. «ان الانسانَ لفی خسر »«آدمی هر لحظه در حال ضرر است» الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات. خوب سوال اینجاست که چرا بین غریزه و فطرت، بیشتر سمت غرائز می رویم؟ جواب اینجاست که چون ما در پله غرائز هستیم. چرا یک دانش آموز نیاز زیادی به آموزش دارد؟ چون از پله های مختلف حیات بشری در پله جهل بیشتر و ضعف بیشتر و تجربه کمتر قرار دارد هر چند از سوئی عواطف او سالم تر است. محوریت مسائل مالی و جنسی و انواع خوراکی ها و صفت طمع و غضب و.. پله ی امروز اکثریت ما است. لذا حدود بیست و چند مرتبه در قرآن کریم اکثریت بشر و حدود 80 بار انسان مورد سرزنش واقع شده است. و امیرالمومنین(ع) فرمود : الناس ابناء الدنیاء ولا یلام الرجل على حب أمّه (حکمت / 303) و سیدالشهدا(ع) فرمود: الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم ( بحار ج 44 ص 382) 

حالا علت چیست مفصل و متعدد است اما ابتدا همان سنخیت ما با اهل دنیا و استقرار ما در پله غرایز است که البته در حد خودش مجاز است اما ما تمام توان جسمی و روحی خود را در آن گذاشته ایم و دوم بی خبری مقصرانه ی ما از بشارات و خطرات پیش رو، قوله تعالی: یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا وهم عن الآخرة هم غافلون(روم/7) مثل جنینی که به خونخواری عادت کرده و او را به جبر به عالم دنیا می آورند ما هم به طبیعیات و مادیات عادت کرده ایم و از ورود به معنویات و استقرار در آنها خائف هستیم. 

گفته اند که درویشی نزد پادشاهی رفت. پادشاه به او گفت که: ای زاهد. گفت: زاهد تویی گفت: من چون زاهد باشم که همۀ دنیا از آن من است. گفت: نی، عکس می بینی، دنیا و آخرت و ملکت جمله از آن من است و عالم را من گرفته ام، تویی که به لقمه ای و خرقه ای قانع شده ای. و اینها نشان میدهد که ما نیاز به علم بیشتر و عمل بیشتر و حرکت از پله ی غرائز به پله ی کمالات و ایمان و اعمال صالح داریم و خطر همشکلی با دشمنان و مخالفان امیرالمومنین(ع) خطر بزرگی است. وجود شریف پیامبر اکرم(ص) فرمود : «علی(ع) یعسوب المؤمنین، و المال یعسوب المنافقین» (الصواعق المحرقه ص 75 الحدیث 37) نه این که مال بد باشد نه! قوله تعالی: ان انکر الاصوت لصوت الحمیر (لقمان/19) نه این که صدای الاغ زشت باشد نه! مهم تغییر انسان به خریت است بجای تغییر به فرشته شدن، لذا می فرماید شان وجودی تو اجل از خریت است تو لایق فرشته خو شدن هستی. خطر اکتفا به خونخواری و سکون و عقبگرد و مادی پرستی ِ ما و شماست. رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند .. بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت .. طیران مرغ دیدی تو ز پای ‌بند شهوت .. به در آی تا ببینی طیران آدمیت .. نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتم .. هم از آدمی شنیدیم بیان آدمیت. و با اسلام شناسنامه ای مشکل بطور اساسی حل نمی شود و حرکت و تغیر مثبت و صیرورتی حتمی باید و خطر بیخ گوش ماست. قوله تعالی: اقترب للناس حسابهم و هم فی غفلة معرضون(انبیاء/1) والسلام. 

یاسید الکریم

راز بگشا ای علی مرتضی - ای پس از سوء القضاء حسن القضاء 

بعضی چیزها و بعضی افراد در عالم امکان، یکی هستند و دومی ندارند. 

اگر ازل و ابد و کون و مکان و زمین و زمان را بگردی دومی او را پیدا نمی کنی 

رفقا این آقای ما و شما ؛ خیلی آقاست خیلی. حسن القضای عالم هستی اوست. 





 

یاسید الکریم

از طنزهای روزگار است که عربستان را لایق نقد بدانیم. 

در عین حالی که ناراحت از وضعیت فلاکت بار مسلمین عربستان هستیم. 

الغرض تصویری که رسانه‌های عربستان از سطح رفاه شهروندان آن مخابره می‌کنند، با واقعیت مطابق نیست. اقتصاد عربستان طی دو دهه گذشته و در پی آغاز بحران اقتصاد جهانی، با تورم در دو حوزه کالا و خدمات حدود 400 درصد مواجه بوده در حالی که حقوق کارمندان و شهروندان سعودی طی این سال‌ها به طور میانگین تنها 66 درصد افزایش یافته است.  

عبدالحمید العمری عضو جمعیت اقتصادی عربستان در گفتگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفته است "ریال سعودی طی دو دهه گذشته سیر نزولی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و علی‌رغم تمام اقدامات حمایتی از این واحد پولی، تورم در دو حوزه کالا و خدمات(که اکثرا نیز وارداتی است) وحشتناک بوده است و این مشکلی است که به دلیل اجرای سیاست‌های اقتصادی گریبان‌گیر کشور ما شده، سیاست‌هایی که بر پایه اقتصاد محافظه کارانه فدرالی آمریکا برنامه‌ریزی شده است". العمری می گوید : "بحران مسکن شاید مناسب‌ترین نشانه برای این معضل اقتصادی و فشاری که بر مردم و مخصوصا فقرای عربستانی وارد می‌آورد باشد". "البته این معضل مخصوص فقرا نیست و من تاکید می‌کنم که طبقه متوسط عربستان نیز در آستانه یک بحران اقتصادی قرار دارد، چرا که این طبقه نیز امروز با توجه به درآمدش از خرید یک مسکن بسیار ساده نیز ناتوان است". وی می گوید: ما در اجرای برنامه‌های توسعه خود به طور کلی عقب مانده‌ایم. اگر فکری به حال سیاست‌های در حال اجرای این کشور نشود در آینده سایه فقر بر سر اکثریت عربستان گسترده خواهد شد. 

چندی پیش نیز چند نسخه از گزارش "کمیته ملی مبارزه با فقر" که فعالیت‌هایش محرمانه است، در اختیار رسانه‌های این کشور قرار گرفت که خبر از آمارهای تکان دهنده‌ای از وضع اقتصادی جامعه عربستان می‌داد. در این گزارش آمده بود "39 درصد مردم عربستان زیر خط فقر هستند". بنابر این گزارش، فقیرترین منطقه عربستان استان "جازان"، در جنوب این کشور است که 9700 خانواده فقیر را در خود جای داده و پس از آن به ترتیب استان‌های "نجران" و "مدینه" قرار دارند. 

اخیرا فیلمی کوتاه توسط کارگردان عربستانی جوان، "بدرالحمود" با عنوان "قبر" در عربستان منتشر شد که واکنش‌های زیادی را برانگیخت. در این فیلم یک خانواده فقیر 11 نفره عربستانی نشان داده می‌شوند که در یک قبر در شهر "ریاض" زندگی می‌کنند. 

در مقاله دیگر می خوانیم: شاید نتوان باور کرد که بیش از 80 درصد مردم کشور عربستان کار نمی کنند که این خود عددی نجومی و شگفت انگیز است. به علاوه بخش خصوصی این کشور توسط اشخاص بیگانه اداره می شود. در عربستان بیش از 11 میلیون شهروند مرد و زن وجود دارند که سن آنها بالای 15 بوده و قادر به انجام کارند،‌اما در عین حال بیش از نیمی از آنان اصلا وارد بازار کار و تولید نمی شوند؛‌ یا بدین دلیل که زن هستند یا به این علت که از یافتن شغل مناسب نا امید شده اند. ضمنا با وجود آنکه جمعیت عربستان یک سوم ایران است،‌ اما میزان مصرف داخلی سوخت عربستان، دو برابر ایران است. تعداد کمی از شهروندان سعودی یعنی چیزی حدود سه تا پنج میلیون نفر آنان در زندگی بسیار راحتی به سر می برند. بر طبق آمار 62 درصد از شهروندان سعودی در منازل استیجاری به سر می برند. 


خلاصه: کسی منکر مشکلات داخلی ما نیست و حتما باید برطرف شوند و حتما باید با هر فساد و فقر و تبعیضی مبارزه کرد. اما مقایسه اقتصادی کشور ما با وجود جنگ اقتصادی تمام عیار با استکبار جهانی و هشت سال جنگ تحمیلی با حدود هزار میلیارد دلار خسارت، با کشور ذلیل عربستان در مقابل آمریکا و آن حجم درآمدهای نفتی و حجم عظیم درآمد حج و عمره، مقایسه معتبری نیست. ولی خالی از برخی عبرت ها هم نیست. والسلام. 


در این لینک (اینجا) می توانید از بعضی سایتهای عربی 

وضعیت فجیع فقر در عربستان را در دهها عکس مشاهده کنید. 


برای مطالعه بیشتر (اینجا)  (اینجا) 




یاسید الکریم

حضرت سیدالشهدا به جناب مسلم : 

«کوفه رسیدی نزد مطمئن‌ ترین فرد منزل کن، از خاندان ابوسفیان بر حذر باش» 

الفتوح ابن اعثم ج ۵ ص۳۰ 


حضرت مسلم در اطاعت از فرمان سیدالشهداء و ذکاوت دینی، بارها امان نامه 

ابن زیاد و ابن اشعث را رد کرد و فرمود نیازی به امان مکر پیشگان نیست

حتی در زمان اسارت فرمود : تو از امان دادن من عاجزی! و همانگونه هم شد. 

الفتوح ج ۵ ص۵۳ / تاریخ طبری ج۵، ص۳۷۴ / البدایة ابن کثیر ج۸ ص۱۶۷ 

 

رهبر معظم : هر فرد و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می کند، 

اگر به امریکا اعتماد کند دچار خطای بزرگ شده و سیلی آن را خواهد خورد. (95/3/14)  

 

حسن روحانی : خوش‌ بینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد! (93/2/11) 

حسن روحانی : به برجام خوشبین و به آمریکا بدبین هستیم! (95/5/24) 

ظریف: آمادگی داریم از آمریکا برای بانکها نامه آرامش ‌بخش دریافت کنیم!(95/6/5) 

یاسید الکریم