یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

چرا از اسکار فرهادی خوشحال نباشم؟ (محمدرضا زائری) 

زائری: اصغر فرهادی به عنوان یک کارگردان ایرانی جایزه سینمایی آکادمی اسکار را برای دومین بار دریافت کرده است. هر اندازه با دیدگاههای این کارگردان موافق یا مخالف باشیم، اصل این اتفاق یک موفقیت برای ایران است و برگ برنده ای در فضای بین المللی که آکنده از تبلیغات منفی بر علیه ایران بوده و هست و چنین اتفاقی می تواند موج ایران هراسی و اسلام هراسی را قدری کندتر سازد. 

جواب: 1_گوینده متوجه نیست که ایرانی بودن ملاک خوشحالی ما نیست. بلکه حداقل ایرانی دارای رفتاری با کف غیرت ملی و تفکراتی با حداقل تقید مذهبی مد نظر است. نه شخصی که وجه جایزه گرفتن او سیاه نمایی از وضعیت مملکت باشد. و این فرد اگر فیلمی از 290 مسافر ایرانی یا مصدومان صدمات شیمیایی و.. ساخت و نشان داد که مردم ما از حمایت غرب از صدام متضرر شدند و جایزه گرفت آن زمان می گوییم فلانی مسلمانی کرد یا ایرانی است.

زائری: هنرمند شناخته شده و مطرح ایرانی جایزه اسکار را گرفته ، برای نشان دادن اعتراضش به سیاست های ترامپ شخصا به آمریکا نرفته ، دو ایرانی مطرح و موفق را با شهرت کار و تجربه در حوزه فضانوردی به جای خود فرستاده، قرائت پیامش را به یک زن ایرانی داده ، متن پیام به هوشمندی ادبیات و منطق ذهنی مخاطب غربی را رعایت کرده و حتی پوشش و لباس نماینده او کنار رفتن مرزها را نشان می دهد (چنان که در پیام او نیز هست)، خوب ، چرا باید با چنین رویدادی مخالفت کرد یا از آن ناخشنود بود و چهره در هم کشید ؟ 

جواب: 2_بله  دارای ملیت ایرانی با سیاه نمایی از وضعیت اخلاق در کشورش از اسکار جایزه گرفته و چون حق مسافرت نداشته روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است. زنی را فرستاده که حداقل پوشش اسلامی که یک روسری نازک است را رعایت نکرده و غرب همین را می خواهد که زنان بی حجاب را نمایندگان فرهنگ این مملکت معرفی کند. 
و ضمنا در فضایی وارد شده که مسئولان اسکار مخالف رئیس جمهور جدید دولت خودشان بوده اند و نه عاشق چشم و چال فرهنگ ایرانی یا اسلامی ما باشند. و جالب تر این داوران در همین تنگنایی که بوده اند باز از خواسته های خود کوتاه نیامده اند و در ضمن تخریب حریف سیاسی داخلی خودشان به همان غیرت ملی خودشان که تخریب فرهنگ ایرانی و تضعیف فرهنگ اسلامی دیگر کشورهاست پایبند بوده اند. پس افرین را به آن داوران زیرک باید گفت نه جواد اسدی و گل به خودی و خوشحالی بعدش! 

زائری: آیا قرار بوده اصغر فرهادی در پیام خود هنرمندان سینمای هالیوود را به اسلام دعوت کند یا مثلا انتظار داشته ایم او یکی از مادران شهدا را به نمایندگی خود برای دریافت جایزه اسکار بفرستد؟ 
چرا متوجه نیستیم که وقتی قرار است در فضای بین المللی قرار بگیریم و با مخاطب جهانی سخن بگوییم ماجرا خیلی فرق می کند؟ چرا انتظاری که از یک هنرمند فیلمساز یا چهره برجسته موسیقی یا نقاش و بازیگر داریم همان توقعی است که مثلا از یک امام جماعت یا امام جمعه داریم؟ 

جواب: 3_ بله امام هم فرمود بزرگترین خیانت همین تفکر التقاطی است! از فردا برای گفتگو با مخاطب جهانی در فیلم ها شراب بنوشیم و در سفره ها شراب بگذاریم! در سریالها زنان خود را بی حجاب نشان دهیم! خیانت را با تعلیق داستان و ابهام در نتیجه به خورد فرهنگ داخلی بدهیم! و به غرب بگویم ما هم مثل شما خیانت ها و عشق های مثلثی و فرهنگ غربی را پذیرفته ایم و خیلی تنشی با آن نداریم! و انقدر نمی فهمیم که همان هنرمند هم مسلمان است. ولو چار صباحی به غرب مسافرت کند اما مقید به قانون کشور و قانون اسلام است که باید شراب ننوشد و بی حجاب نباشد و عفت بورزد و اینها وابسته به هیچ طیف و صنف خاصی نیست و کف و حداقل دیانت ایرانی مسلمان است.

زائری: مشکل به نظرم این جاست که اولا در جبهه انقلاب و فضای متدینین سطح توقعات و انتظاراتمان از قشرهای مختلف و صنوف گوناگون متناسب با شرایط آنان و اقتضائات کارشان نیست و ثانیا درک دقیقی از فهم عمومی مخاطب بین المللی از برخی واژه ها و مفاهیم نداریم و از همین رو گاهی در برابر مفاهیم و واژه های خاصی مثل تساهل ، مدارا ، اسلام رحمانی ، آشتی ، محبت و همزیستی ، حقوق بانوان ، لیبرالیسم ، سکولاریسم ، دموکراسی و... ناخواسته بازی می خوریم. 

جواب: 4_ به یکی گفتند فلانی کجایی ؟ با خش خش بی سیم گفت خط مقدم هستم و اسیر گرفته ام! گفتند آفرین خوب بردار و بیا! گفت نمی گذارند بیایم! بعضی افراد در اثر کثرت مجالست با متوسطین و ضعفای در ایمان، در اصل باید و نباید های شرعی و اخلاقی و وجدانی تردید می کنند بجای این که مردانه و مجاهدانه مقابل سیل تهاجم غرب و فرهنگ بیگانه مقاومت کنند و یا حداقل سکوت کنند تا اهل مجاهدت و اهل مقاومت، دفاع فرهنگی خود را کنند شروع میکنند به تغییر صورت مسئله و سرزنش خودی ها! 
نخیر آقای زائری همه اقشار جامعه مکلف به ظواهر شرعی و غیرت ملی هستند و این صنف و آن صنف اگر کوتاهی کنند حقیقت شرعی و منافع ملی تغییر نمی کند. و اقتضا نمی کند که برای جایزه ای بی مقدار مردم خود را وحشی و بی اخلاق و خیانت کار ترسیم کنیم و با گوساله طلایی سامری بردم بردم راه بیندازیم و هویت ملی را به ثمن بخس بفروشیم. 

زائری: مثلا وقتی طرف مقابل از دموکراسی مفاهیمی ارزشمند و متعالی و انسانی در ذهن دارد، اگر من بگویم که دموکراسی را نمی خواهم وبا دموکراسی مخالفت کنم او از من تصوری دیکتاتوری و استکباری در ذهن خواهد داشت.
طبیعتا ممکن است منظور و مقصود من با تصوری که از دموکراسی غربی در نظر دارم در واقع مخالفت با توطئه های آمریکا و نقشه های شیطانی استکبار در لفافه و پوشش دموکراسی باشد اما مخاطب من چنین چیزی را درک نخواهد کرد. 

محمد رضا زائری 

جواب: 5_پسره ﻣﯿﮕﻪ: ﭘﻨﺞ ﺗﻮﻣﻦ ﺑﺪﻩ! ﺑﺎﺑﺎﺵ ﻣﯿﮕﻪ ﭼﯽ؟ ﭼﻬﺎﺭﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﻦ! 
ﺳﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﯿﺨﻮﺍﯼ ﻭﺍﺳﻪ ﭼﯽ ؟ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﺯﯼ ﺩﻭ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﻦ ﻣﯿﮕﯿﺮﻥ 
ﺑﺎ ﻫﻤﻮﻥ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﻦ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﻮﻧﺼﺪ ﺗﻮﻣﻦ ﻣﯿﺨﻮﺍﯼ ؟ 
ﺑﺎﺑﺎﯼ ﻣﻦ ﺳﯿﺼﺪ ﺗﻮﻣﻦ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﻤﯿﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺑﺨﻮﺍﻡ ﺩﻭﯾﺴﺖ ﺗﻮﻣﻦ ﺑﺪﻡ ! 
ﺑﯿﺎ ﺣﺎﻻ ﺍﯾﻦ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﻦ ﺭﻭ ﺑﮕﯿﺮ ﭘﺴﺮﻩ میکنه می بینه ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺗﻮﻣﻨﯿﻪ ! 

حالا نمیشه موارد جذاب و قشنگ مثال زد اما محتوای مد نظر خودمون رو باهاش ثابت کنیم! یا حرفهای جذاب و قشنگ بزنیم اما در عمل کار خودمون رو کنیم! مثل دولت امریکن های گاوچرون که هی شب و روز از حقوق بشر بگن اما مقابل عربستان و اسرائیل کور مطلقند و مقابل ایران از هیچی کوه بسازن و هی حرفای قشنگ دموکراسی و حقوق بشر سر بدن. 

ما هم این همه سیاه نمایی ها که شبیه فیلم سیصد هویت فرهنگی ما رو وحشی و بی اخلاق و خیانت کار نشون میدن رو اسم ش رو بذاریم مخالفت با ایران هراسی و اسلام هراسی! آقای زائری یا متوجه نیستی ایران هراسی و فرق نقد و سیاه نمایی چیه یا دوس داری حرفای جذاب و جدید بزنی و الا خیانت خیانته و با تغییر اسم و با مثالهای رنگارنگ ماهیت و محتواش عوض نمیشه. قبلا هم گفتم الانم میگم شما اون لباس پیامبر رو مث بقیه دولتی ها مث امثال حسام آشنا کنار بذار بعد بیا صورت مسائل رو وارونه نشون بده چون اون موقع خودتی و خودت مسئول حرفات و مطالب ت به پای اسلام و روحانیت نوشته نمیشه. والسلام علیکم. 


یاسید الکریم