یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

مقاله هفته‌ نامه #نیوزویک آمریکا بعد از المپیک Rio 2016 

حجاب نشان دهنده قدرت و تعهد است. حجاب با تروریسم ارتباطی ندارد. 

بجای اینکه جامعه از #حجاب بترسد، زنان باحجاب باید از دیگران بترسند. 

ما باید شروع به تغییر دیدگاه خود کنیم. 

یاسید الکریم

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد 

انتشار فایلی 40 دقیقه ای از شیخ ساده لوح منتظری در حمایت از منافقین 

که او حتی ده دقیقه هم به کسانی که آنها آگاه و متدین میخواند گوش نمی دهد! 

ناخواسته موجب مطالعات بیشتر بنده در حوادث 67 و علل برکناری او شد. 

الذین قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم 

فزادهم إیمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوکیل (آل عمران/173) 

و لما رأى المؤمنون الأحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله ورسوله 

وصدق الله ورسوله وما زادهم إلا إیمانا وتسلیما (احزاب/22) 

و طبیعتا دلائل مختلفی قبل و بعد این واقعه وجود دارد که 

بنده نظرات خود را ازین دایره کنار می گذارم و شما دوستان را 

به گزارشات کارشناسی و تاریخی فردی رده بالا و بی طرف 

و حتی گاهی متهم به طرفداری از منتظری، آنهم حتی از سمت امام ره 

دعوت می کنم که حتما مطالعه کنید که کتابی بسیار جذاب و پر نکته است. 

کتاب #سنجه_انصاف حجه الاسلام #ری_شهری وزیر اطلاعات وقت 

حجم 3.5 مگ (دانلود کنید) 


یاسید الکریم

حجت ‏‏الاسلام سید محمد باقر حجتى 
امام در سرماى سوزان در رواق کوچک خانه خود 

روى یک صندلى کهنه نشسته بودند. 
همدردی امام با مردم 
یک بار که خداوند رحمان به‏ این بنده توفیق عنایت فرمود که به دست ‏بوسى امام تشرف حاصل کنم آن جناب در سرماى سوزان در رواق کوچک خانه خود روى یک صندلى کهنه نشسته بودند و سرماى آزاردهنده جماران دست و صورت ایشان را تقریباً از سرخى به کبودى متمایل ساخته بود. علت را جویا شدم که چرا وسیله گرم‏ کننده‏ اى در این سرماى سخت و فضاى باز نزد امام گذاشته نمى ‏شود. پاسخ شنیدم که ایشان مى‏ خواهند با مردم همدرد باشند و به نمونه‏ اى از این مواسات اشاره کردند. 

وقتى که لباس امام را به بیت براى شستشو داده بودند و شسته نشده بود پاسخ دادند که هنوز نوبت دریافت پودر رختشویى براى بیت نرسیده است و پس از رسیدن شسته‏‏ مى ‏شود. 
جمال آفتاب، ص 63

یاسید الکریم

آیت الله بهجت : با هر کس بخواهیم دوستى مى کنیم حتّى اگر مخالف دستور قرآن باشد، و با عدّه اى دشمنى مى کنیم حتّى اگر این دشمنى بر خلاف قرآن باشد! آیا این درست است؟! آیا این عمل مطابق قرآن است؟! اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ فرموده اند: دوست ما کسى است که با خدا و دوستان خدا و دوستان ما دوست باشد و با دشمنان ما و دشمنان خدا دشمن باشد. متدیّن و مؤمن کسى است که ببیند دوستانش دوستان خدایند و یا دشمن خدا!



یاسید الکریم

این روزها آقای انصاری و آقای موسوی اردبیلی چون خودشان نقد شده اند منتظری را نقد می کنند. این روزها سالها از ائتلاف و وحدت جبهه ی چپ های انقلابی سابق خط امامی و کروبی ها و محتشمی ها ، با بیت منتظری می گذرد. سالها از انتقادات واضح حسن خمینی به بیت منتظری می گذرد و این روزها گویی دیگر همان ده کلمه کلی سید حسن برای حفظ آبرو کفایت می کند. ( هر چند هیچ وخت رنجنامه احمد خمینی علیه منتظری در بیت مرحوم امام چاپ نشد.) 
و چقدر جای امثال شما آقای خوشوقت و آقا مجتبی تهرانی خالی است که مدافع سرسخت ولی فقیه بودید. و جدا از بازی های سیاسی از پرچم ولایت حمایت می کردید.. چه ولی فقیه دیروز و چه ولی فقیه امروز...


یاسید الکریم

آمدم ای شاه پناهم بده ... 
همه جا این جاست 
بیهوده در دیگر مزن و سوی دیگر مرو 


یاسید الکریم

امام رضا علیه السلام : جف القلم بحقیقة الکتاب من الله بالسعادة 

لمن آمن و اتقی و الشقاوة من الله تبارک و تعالی لمن کذب و عصی. 

قلم تقدیر خداوند بر خوشبختى کسى رقم خورَد که ایمان آورد و تقوا پیشه کند. و بر بدبختى کسى رقم خورَد که ایمان نیاورد و نافرمانى کند. [قرب الإسناد، ص 355، ح 1270] 

پ ن : خیلی وختها چیزهایی بنام شانس و بخت و اقبال و توفیق و سعادت از مردم شنیده می شود. علامه طباطبایی می فرماید "اساسا شخص موحد چیزی بنام شانس در زندگی خود نمی شناسد". اعتقاد به شانس نوعی پوچ پرستی و خرافه گرایی است. تعبیر قشنگ تری در الفاظ بعضی هست که "شانس امضای نامرئی خداست". که حرف قشنگ و مقبولی است. یعنی شانس با این تعریف زیبا و مطلوب است و البته دیگر شانس متعارف نیست و بیشتر اقبال و عنایت است. 

در خصوص بخت و قبال و توفیق ما یک سعادت و بخت عام داریم که به همه داده شده و اکثرا هم آنرا متروک و مهمل می گذاریم یا خلاف آن حرکت می کنیم. و یک سعادت و بخت خاص داریم که قابل انکار نیست توجیه کلی آن هم این است که خداوند حکیم است و حتما کارش بر اساس مصالحی است. اما پاسخ معلل آن است که خداوند عالم بما کان و ما یکون است. و صد بار هم این واقعه رخ دهد می داند که انبیا و اوصیا شاگردان زرنگ کلاس هستند لذا عنایت به حضرت عیسی در گهواره و امامت بعض معصومین در کودکی چیز عجیب و غیر قابل فهمی نیست. مسئله این جاست که بیشتر ما از اکثریت اقبال های عامی که بما شده استفاده نکرده و خلاف آن حرکت می کنیم اما برای نداشته ها غصه می خوریم و حسادت می ورزیم. البته ناگفته نماند افراد فراوانی از مردم اقبال را همین مادیات متعارف میدانند ولو در زبان چیزی دیگری ادعا کنند. 

اقبال نوع سوم اقبال و سعادت ناشی از عمل است. که اساس و رکن و محور سعادت همین است. و اگر این را بخوبی اتیان و اجرا کنیم تمام نداشته های اقبال خاص نصیب ما می شود که البته بقول آقای بهجت نکرده ایم و نمی کنیم و نخواهیم کرد. تنبلی ها و خستگی ها و فرافکنی ها و سوف سوف کردن ها متن و اساس زندگی ما شده است. لذا اگر از همین عاطفه و همین عقل و همین توفیقات عام مانند سلامت و عافیت و امنیت و همین آثار ناشی از عمل استفاده بهینه کنیم قابلیت این را داریم که هم خانه ی اولیا و اوصیا شویم و آیا می کنیم؟ غالبا نه! و این حرفها کمی وجدان درد بما می دهد و فردا مشغول همان لغویات و معاصی سابق خود می شویم الا ما رحم ربی. 


یاسید الکریم

دونالد ترامپ: «داعش دارد به رئیس‌جمهور اوباما احترام و ارج می‌نهد. 

او موسس داعش است و به داعش کمک مالی کرد». «من این را هم می‌گویم که هیلاری کلینتون حقه ‌باز، هم (به همراه اوباما) موسس داعش بوده است». «اوباما آمد و معمولا وقتی شما می‌آیید می‌خواهید که وضع آشفته را سر و سامان دهید اما او وضع آشفته‌تر بزرگتری ایجاد کرد. دیگر(در جهان) کسی به ما احترام نمی‌گذارد و در جهان به ما می‌خندند».



یاسید الکریم

عن عباد بن صهیب عن ابی عبدالله (ع) قال یقول الله 

اذا عصانی من عرفنی سلطت علیه من لا یعرفنی 

(الکافی ج 2 ص 276 ح 30 ) #حدیث_موثق 

توقع از مایی که خداوند متعال را و ادیان توحیدی و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را تا حدودی شناخته ایم با دیگرانی که این چیزها را نمی شناسند فرق می کند. اگر یک بچه در عصبانیت فحش بدهد بعد ساعتی و بعد مجازاتی از او می گذرند. اما از یک استاد دانشگاه و یک طلبه چنین انتظاری نمی رود. لذا در روایت دارد یغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد، یا چیز غلطی که در افراد مذهبی جا افتاده این است که سیادت یک گل بی خار و یک عنایت بی سوال است خیر! سادات همانگونه که خیرات شان اجر مضاعف دارد شرورشان هم مواخذه مضاعف دارد. همانگونه که قران کریم در قبال زنان پیامبر چنین می فرماید یا نساء النبی من یأت منکن بفاحشة مبینة یضاعف لها العذاب ضعفین وکان ذلک على الله یسیرا ومن یقنت منکن لله و رسوله و تعمل صلحا نؤتها أجرها مرتین وأعتدنا لها رزقا کریما.. (احزاب 30 الی 34) 

لذا ثواب و عقاب ما و شمای مذهبی و طلبه و فرهنگی و مسجدی و هیئتی و.. مضاعف است و باید مواظب باشیم. نردبان این جهان ما و منی است.. عاقبت این نردبان افتادنی است. لا جرم هر کس که بالاتر نشست.. استخوانش زودتر خواهد شکست. کسی که در مرتبه بالاتری از کمال است باید مراقبه بیشتری داشته باشد. محنت قرب ز بعد افزون است. جگر از هیبت قربم خون است. لذا بااین که حضرت یونس(ع) یک ترک اولی کرده بود فرمود: فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه إلى یوم یبعثون (صافات 143 و 144) یا با وجودی که بارها روایات مختلف زنان را به اطاعت همسر دعوت می کند. اما خداوند به آن سرپرست خانواده و آن مرد مکررا دستور میدهد مبدا حقوق سابق و لاحق زن و فرزندان خود را فراموش کنی.  با یک تحکم عجیبی می فرماید آن خانم همه عواطف و زنانگی خود را در اختیار تو گذاشت تو چگونه خلاف میثاق غلیظ مهر و ازدواج عمل می کنی؟ وکیف تأخذونه و قدافضی بعضکم الی بعض و اخذن منکم میثاقا غلیظا ( نساء 21) او یار خلوت تو شد مبادا او را در شرایطی قرار بدهی که از حقوق و مهریه خود بگذرد. بله ما او را مطیع تو و مایه آرامش تو قرار دادیم اما تو هم وظایف مهمی داری و مبادا در آنها کوتاهی یا خدعه کنی. خلاصه هر مزیت و قدرت و نعمتی در دستگاه خداوند، نیاز به پاسخگوئی و مسئولیت پذیری دارد. 

یا در دیگر نعمتها فرمود وإذ أخذنا من النبیین میثاقهم و منک ومن نوح وإبراهیم وموسىٰ وعیسى ابن مریم وأخذنا منهم میثاقا غلیظا. (احزاب 7و8) این طور نیست که موسی(ع) نعمت کلیم الله بودن را گرفت و برود برای خودش عیش و نوش کند! نه خیر باید عبد صالح تربیت کند. باید ارشاد عوام کند. باید تهمت بخورد توهین بشنود گرفتار جهال شود و ثمر همین امتحان عظیم، مجددا مضاعف به خودش می رسد. عتاب یار پری چهره عاشقانه بکش که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند . ز ملک تا ملکوتش حجاب بردارند . هر آن که خدمت جام جهان نما بکند.

الغرض به صدر بحث بازگردیم فرمود اگر بر تو منت گذاشتم و  مرا شناختی باید من خداوند را اطاعت کنی. تو می دانی که همه چیز تو از من است پس روا نیست در همین پله از شکر بمانی تو جای رشد و تعالی داری چه برسد که عقب گرد کنی پس اگر عقب گرد کردی و اطاعت مرا رها کردی چنان داغی بر تو بگذارم که آرزوی مرگ کنی. لذا در عرف می گویند از دو کس بترس از خدا و از کسی که خدا را نمی شناسد! تو را گرفتار افراد خدا نشناسی می کنم که هیچ حق و حقوقی از تو را رعایت نمی کنند. و آن زمان دیگر روی خدا خدا کردن هم نداری چون به نعمات خدا  و لطف خدا دهن کجی کرده ای. مثال ساده بزنم راه خدا یک ازدواج است تو نمی توانی هفته ای یک دختر جوان را به خاک بنشانی خیر باید ده سال مهریه ای بدهی ، تو نمی توانی بعد آشنایی با خدا هر جایی بروی و هر کاری کنی! ما شیرینی یاد خود را بر تو چشانیدیم تو باید از همه دل ببری و نگاهت فقط به خدا باشد. و اگر دل یک دله کردی تازه معنای زندگی و تازه لذت لذات عمیق و ماندگار را می فهمی و فریاد می زنی این الملوک و این ابناء الملوک فرزندان پادشاهان بیایند و تمام لذائذ تمام زندگی شان را با یک نماز خود عوض نمی کنم. من تازه فهمیده ام جمیل یعنی چی و یعنی کی! و دو عالم از چشم من افتاده است! هر دو عالم یک فروغ روی اوست. گفتمت پیدا و پنهان نیز هم. خوب حرف زیاد است و حوصله ها فست فودی. والسلام علیکم. 


یاسید الکریم

عن ایوب بن الحر عن ابی بصیر عن ابی عبدالله (ع) 

قال سمعته یقول و من یؤت الحکمة فقد أوتی خیرا کثیرا 

(بقرة 269) فقال (ع) طاعة الله و معرفة الامام 

 سند صحیح - الکافی ج 1 / 185 / ح 11 

عن ابن مسکان عن ابی بصیر عن ابی عبدالله (ع) قال سمعته 

یقول و من یؤت الحکمة فقد أوتی خیرا کثیرا (بقرة 269) 

قال(ع) معرفة الامام واجتناب الکبائر التی اوجب الله علیها النار 

 سند صحیح - الکافی ج 2 / 284 /  ح 20 

برخی نکات  1_حکمت خیر کثیر است. 

2_حکمت طاعت خداوند و شناخت امام ست. 

3_اساس طاعت خداوند اجتناب کبائر است. 

4_شناخت کبائر مقدمه ی خیر کثیر است. 

5_حداقل معرفت امام، باور به عصمت و واجب الطاعه بودن ایشان است. 

6_معرفت امام و شناخت تکالیف، طبیعتا ناشی از قبول انبیاء عظام است.


یاسید الکریم

در شو لبخند به پادشاهان برهنه ی جشن حافظ ،  

تو و همسرت کار اصیل فرهنگی کردید محمد رضای شفیعی عزیز،  

کیمیا آئینه ی غیرت تو بود، بقیه فقط نقش آن را بازی کردند. 



یاسید الکریم

مردم می پرسند آثار توافق برجام در زندگی ما چیست؟ 

آنها می پرسند وعده های برخورد با حقوق های نجومی به کجا رسید؟ 


یاسید الکریم