یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

قوله تعالی : فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره 

و من یعمل مثقال ذرة شراً یره (زلزال 7و8) 


1_این شریفه از بشارت آمیزترین و همچنین از تلخ ترین تهدیدهاست. 

یعنی کوچکترین خیرات نزد خدا محفوظ است و پاداش آن دیده می شود 

و از آن سو کوچکترین شرور نزد خدا ثبت است و جزای آن دیده می شود. 

برای آنها که در مسیر صلاح و سعادتند بشارتی بزرگ است که هیچ زحمت کوچک و بزرگی در راه خدا در هیچ خلوت و جلوتی از قلم نمی افتد و برای آنها که در دسته بدکاران هستند یا با وجود ایمان در دایره اعمال می لغزند یا ساده انگاری می کنند در نهایت تهدید و انذار است که هرگز هیچ عملی از قلم نمی افتد و باید اثر آن در زندگی شخصی و جمعی و روز حساب شخص دیده شود. 


2_سابقا گفتیم در زمانه ای هستیم که سرشار از پمپاژ غفلت است. بطور مثال امروزه انتشار تصاویر بدون پوشش اسلامی بسیار رایج شده است. تصاویر زنان با لباس تنگ، با رنگ های تیز و گاهی شهوت آلود، با موهای بسیار وسوسه کننده در فضای مجازی و.. به سادگی منتشر می شود. گاهی یک کاربر به آسانی دهها و صدها تصویر بدون پوشش اسلامی را در صفحه خود منتشر یا بازنشر می کند و غفلت یا خستگی یا دلسردی یا وارونگی نگاه خیلی از مسئولان فرهنگی و قضایی و دولتی در جلوگیری ازین مطالب ما را به غفلتی بزرگ مبتلا ساخته که گویی این چیزها نزد خداوند هم عادی و طبیعی است. اما خیر همان خدایی که در قرن های گذشته کثرت باطل او را به عقب نشینی از مرزهای های حق و باطل وادار نساخت و بسیاری از اقوام سابق به هلاکت رسیدند و بخش بسیار اندکی از ایشان به سعادت دنیا و آخرت رسیدند همان خدا امتحانات و همان نظارت و حفاظت خود را در در خصوص اعمال بندگان در قبال ما نیز دارد و حجت او بر اقوام بعدی تمام تر است چون عاقل تر و با تجربه تر بوده اند. 


3_پس کثرت و عادی شدن گناه دلیلی نزد خدا نخواهد بود. ضمنا خداوند در حساب و کتاب ، رسانه ها و صدا و سیمان با آن رئیس خم شده در مقابل فتنه گرها را میزان و ملاک حق و باطل قرار نخواهد داد و ملاک حق و باطل رساله مراجع عظام و علمای دین و نظرات رهبر معظم است. ملاک حق و باطل آیات قرآن و کلمات رسول اکرم(ص) و روایات ماثوره اهل بیت(ع) است. نه آنچه جامعه در هر انحراف کم و زیادی که در هر قرنی از قرون به آن مبتلا می شود و به میل افراد و در تاثر از جریان های مختلف، مرزهای حق و باطل را جابجا یا کم و زیاد می کند. لذا در زیارت امیرالمومنین(ع)  می ‌خوانیم، السلام علیک یا میزان الاعمال، میزان حق و باطل رفتار و گفتار اهل بیت است که مسلمین را به حفظ پوشش اسلامی در حیطه شخصی و جمعی خود دستور داده اند. 


4_پس آیا حکومت در خطاست؟ 1_تمام جزئیات حکومت مورد تایید مراجع و حتی رهبری نیست. 2_گاهی مصلحت بزرگان اصل حفظ حکومت است تا بعدا شرایط برای دستورات فرعی بیشتری از شرع فراهم شود. همان گونه که امام خمینی به آقای مصباح فرمودند بعد از انقلاب تازه بویی و نسیمی از از اسلام وزیده است و تا تحقق همه فرامین فاصله زیاد است. پس مصلحت و حساب حکومت اسلامی با حساب و کتاب اعمال شخص ما نزد خداوند متفاوت است و از ما آنچه در پرونده ما ثبت است سوال می کنند نه آنچه از اختیار ما خارج بوده و هر مسئولی در هر رده ای باید حساب خودش را در دنیا و آخرت پس بدهد. 3_ انتصاب مستقیم رئیس یک مجموعه دلیل بر اطلاع و رضایت کامل ما به زیر مجموعه نیست اما رافع مسئولیت شرعی و قانونی افراد زیر مجموعه هم نیست ولو فرصت و امکان برخورد قانونی و شرعی با همه متخلفین فراهم نباشد. 4_جامعه متدینین هم خود باید به ظواهر شرع ملتزم باشد و هم از تمام ارکان جامعه اجرای فرامین شرع را مطالبه کند و همین تاثیر زیادی در اصلاح جامعه دارد و افراد و حکومت تضامنا وظیفه اجرای شرع در تمام مراتب خود را دارند که کوتاهی یکی رافع مسئولیت دیگری نیست و همه در دایره یعمل مثقال خیر و شر هستیم. 5_گاهی رویه غلطی رایج می شود یا مسئول رده بالایی رویه غلطی را نهادینه می کند از جمله بلا مانع دانستن انتشار تصاویر زن اجنبیه در فیلم ها و سریال ها و.. در حالی که این اجازه محدود و موقت و کوتاه و اکل میته یعنی ای مومنین اگر در بلاد غیر اسلامی به ناچار با زنان غریبه و اجنبی مواجه شدید خود را معذب نکنید و در حد ضرورت و بدون شهوت به چهره ایشان نگاه کنید و امور تجاری و ضروری خود را پیش ببرید نه این که در کشور اسلامی خود ساعتها و ساعتها پای تصاویر و فیلمهای زنان اجنبیه ولو از صدا و سیمان جمهوری اسلامی بنشینید و بگویید ما تکلیف شرعی نداریم و این امور عادی است! خیر ما و شما مسئولیم که بدون ضرورت نگاه نکنیم و اعتراض خود را هم به متولیان امر برسانیم که این اشاعه پوشش های ضد اسلامی است و خلاف سیاستهای فرهنگی اسلام است. 

6_بحث عمده ای از این تصاویر نیز توسط نوجوانان و بانون ارسال می شود مثل کودکی قدر گوشواره خود را نداند و مثل خانمی که با برادر شوهر خود هیچ احساس نامحرمی ندارد و مثل پرستاری که دکتر راهنمای خود را مانند انبیاء مقدس می شمارد. و ازین دست مثالها فراوان است و متاسفانه امروزه به اسم تصاویر عاشقانه صدها و صدها تصویر بدون پوشش اسلامی توسط بانوان منتشر می شود طبیعتا فضای نت محیط خصوصی و فضای شخصی ما نیست و هر تصویری که به چشم نامحرمی برسد ما نیز یک سهم در تخلف یا گناه او خواهیم داشت و خدا می داند که یک عکس به چه تعداد وسیعی دیده می شود و یک نسخه از خیر و شر آن تصویر برای پرونده عمل ما ارسال می شود و چقدر بر توفیقات یا گرفتاری های مادی و معنوی و دنیایی و اخروی و سعادت ما اثر میگذارد.  7_ و همه این حرفها در حالی که است که جایگزین ساده به آسانی در اختیار ماست. در خیلی از موارد می توان از تصاویر کودکان دلنشین و طبیعت زیبا و بسیاری از مناظر شایسته استفاده کرد اگر دین و ظواهر و قواعد دین و دستور خدا برای ما اهمیت داشته باشد.  8_آقای بهجت در بیانی دارند که مجوزات حکومت به مسائل صوتی و تصویری و.. اجمالا موجه است نه تفصیلا، یعنی قدم حکومت و ادارات اجمالا محترم است نه در تمام موارد و نه با نقض صریح شرع و نه با تکرار تخلفات باز ما بگوییم ما حجت داریم، خیر! 9__ضمنا فرضا توجیه کنند که صدا و سیمان گستره وسیعی از مخاطبین داخلی و خارجی دارد. اما ما افراد مذهبی چرا باید به این تصاویر و فیلمها عادت کنیم؟ آیا همین که در دایره اعمال نمره ناپلئونی ده بگیریم برای قبولی کافی است؟ یا نمره سعادت ما مذهبی ها و مومنین باید 17 تا بیست باشد؟  اولیا خدا این گونه بودند؟ در احوال برخی اولیا دارد که چهار سال تمام با خواهرخانم در یک منزل بودند اما چهره او را ندیده بودند. آنها السابقون السابقون بودند و به درجات بهشتی رسیدند ما مگر دوستدار ایشان نیستیم؟ مگر علاقه مند به راه ایشان نیستیم؟ این کونه چشم دل و گوش جان ایشان باز می شد نه مائی که صدها صدای نامناسب و صدها و صدها تصویر بدون پوشش اسلامی از بد حجاب تا بی حجاب تا مستهجن برای مان عادی شده است. با این روش زندگی به خیاط ها و قاضی ها و حدادها و بهجت ها هم نمی رسیم چه برسد به دایره سابقون کربلایی ها و شاگردان بزرگ اهل بیت(ع) باید این مسائل و این نگاه ها را سر سری نگیریم. 10_در بسیاری از موارد تا تذکراتی نسبت به فرهنگ داده می شود سریعا بحث فلان اختلاس ها در پاسخ آورده می شود. باید گفت در حکومت امیرالمومنین(ع) هم عده ای صدها هزار درهم و دینار از بیت المال بردند و خوردند و حضرت امیر به علت سستی یاران و برخی مقدرات قادر به بازگردان آنها نشد اما چیزی از سیاه بختی آن اختلاس گران و سیاه رویی افرادی که حضرت علی(ع) را در اجرای شرع تنها گذاشتند کم نمی کند. چه افراد متعددی از برخی فقهای بی تقوا که در زمان امام کاظم(ع) اموال کلان شرعی را خوردند و حضرت فرصت و توان بازپس گیری آنها را نیافت و این چیزی از پرونده اعمال آن افراد مشهور و نیز مومنینی که از یاری امام خود در اقامه عدل کوتاهی کردند کم نمی کند. 


5_ و آیات و روایات در حفظ ایمان و اهمیت حفظ پرونده اعمال مان و در خصوص نگاه ها و زبان و شنیدار و آنچه به عنوان علم می آموزیم بسیار است و فعلا به همین اکتفا می کنیم. و یادمان باشد بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه از عادی شدن سبک زندگی غربی و فراموشی دستورات و سبک زندگی دینی است. این طلاق ها و این انحرافات اخلاقی، این تلخ شدن زندگی ها این بی برکت شدن روزی ها، این کوتاهی عمرها این کثرت شکایات و مرافعات، این کثرت بی وفایی های نزدیکان و شیادی های غریبه ها، این گسسته شدن و سرد شدن رابطه های دینی و فامیلی، این بی مزه شدن بسیاری از لذتهای مجاز نسل های گذشته، این همه جرم و جنایت و تخلفات همه و همه برای دوری ما از قرآن و اهل بیت و تعالیم راستین ایشان است. و ظواهر شرعی و قواعد اسلامی یک مسائل تفننی و انتزاعی و خیالی و افراطی نیستند بلکه دیر یا زود آثار اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آن به ما و خانواده و جامعه ما بازمیگردد و حق تعالی چه زیبا فرمود مثقال خیر یره و اگر تعمق کنیم چه خوفناک است مثقال شر یره. خدا کند انتخاب های ما در زندگی از اول همه عاقلانه و طبق شرع باشد که هر چه کنیم به خود و سعادت خود کرده ایم و چه بسا یک گناه و یک نگاه حرام مقدر کند که سالها از لذائذ حلال و زندگی طیب و طاهر به دور باشیم و منشا این درد و حرمان را ندانیم.  والطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات أولئک مبرءون مما یقولون لهم مغفرة و رزق کریم (نور/26) و گناه فقط زنا و دزدی و فحاشی نیست، اختلاس هم گناه است، غیبت و تهمت هم تخلف شرعی است، عشوه گری و بدحجابی و انتشار تصاویر بدون پوشش اسلامی و عادی سازی و عادی شماری این ها هم تخلف از دستور خداست و در سعادت دنیا و آخرت ما تاثیر دارد. گندم از گندم بروید جو ز جو. والسلام. 


یاسید الکریم