یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

مفضل می گوید به امام صادق(ع) عرضه داشتم مسلمین چند عید دارند؟ حضرت فرمود چهار عید. گفتم عیدین یعنی عید فطر و عید قربان و جمعه را می ‌شناسم [ولی عید چهارم کدام است؟] امام صادق (ع) فرمود : عظیم‌ ترین و شریف ‌ترین عیدها، روز هیجدهم ذی الحجه است و آن روزی است که پیامبر خدا(ص) [دست] امیرالمومنین(ع) را بلند و او را به امامت منصوب نمود و او را نشانه آشکاری برای [هدایت] مردم قرار داد. گفتم آیا سنت خاصی بر ما مقرر شده؟ حضرت صادق(ع) فرمود بر شما [مسلمین] سنت واجب است که برای حمد الهی و شکرگزاری [برای این نعمت بزرگ] به درگاه خدا، آن روز را روزه بگیرید، البته خداوند شایسته سپاس در تمام ساعات و ایام است، انبیاء نیز همین گونه به جانشینان خود دستور مى دادند که روز وصایت خود را روزه بگیرند و آن را عید بگیرند. روزه روز غدیر از عمل شصت سال برتر است. 

 

عن المفضل بن عمر قال: قلت لأبی عبد الله(ع) کم للمسلمین من عید؟ فقال: أربعة أعیاد قال: قلت قد عرفت العیدین و الجمعة فقال لی: أعظمها و أشرفها یوم الثامن عشر من ذی الحجة و هو الیوم الذی أقام فیه رسول الله(ص) أمیرالمؤمنین(ع) و نصبه للناس علما قال قلت: ما یجب علینا فی ذلک الیوم؟ قال: یجب علیکم صیامه شکرا لله و حمدا له مع أنه أهل أن یشکر کل ساعة، کذلک أمرت الأنبیاء أوصیاءها أن یصوموا الیوم الذی یقام فیه الوصی و یتخذونه عیدا، و من صامه کان افضل من عمل ستین سنة. 

 

الخصال الصدوق ج 1 ص 264 سند صحیح

وسائل الشیعه ج 10  ص 443 ح [13800]  

بحار المجلسی ج 97  ص 111

الغدیر الأمینی ج  1  ص  286 


یاسید الکریم