یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

برخی نکات سوره آل عمران صفحه 50 


1_الله لا اله الا هو الحی القیوم (آیه 2) این آیه و این ذکر شریف لا اله الا الله سید الاذکار شمرده شده و ضمنا ذکر یا حی یا قیوم از غنی ترین اذکار است. و مخلَصین یعنی صاحبان عالی ترین مرحله از کمالات بی انتهای بشر در قرآن، در بهشت متنعم و متوجه به صفت قیوم از خداوند منان هستند. 

2_نزل علیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه (آیه 3) این کتاب آسمانی سراسر حق است و باطل به آن راه ندارد و کتابهای آسمانی پیش از خود را تایید و تصدیق می کند. [ و همین باور و اطمینان به آن را آسان تر می سازد. ] 

3_ان الذین کفروا بآیات الله لهم عذاب شدید و الله عزیز ذو انتقام (آیه 4) آنها که به آیات الهی کفر می ورزند عذابی سخت خواهند داشت و خداوند شکست ناپذیر و انتقام گیرنده است. 

4_منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات .. (آیه/7) قرآن دارای آیات محکم و متشابه است [و همین متشابهات هم حکمتها دارد از جمله اقرار همگان به نیازمندی شان به انبیا و اوصیا در شرح آیات الهی و همچنین امتحان مومنان در باور به غیب و امور سربسته ای که اصل صدور آن از خداست. لذا حفظ نیاز مداوم بشر به خداوند و انبیاء و اولیاء یک فرصت برای غنا و پیشرفت در بندگی است که شرح برکات آن مفصل است.] 

5_ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة (آیه/8) پروردگارا بعد از آنکه ما را به راه سعادت و به دین خود هدایت کردی [ در اثر قصور و تقصیرمان ] ما را از این راه منحرف نگردان. [ این دعا از نفیس ترین ادعیه است که بزرگان و آنها که سرد و گرم روزگار چشیده اند قدر مداومت برآن را درک می کنند. چه بسیار افرادی که دیروز از نیکان بودند و امروز راه دیگری می روند.] 


برخی سوالات سوره آل عمران صفحه 50 


1_در آیه سوم فرمود (نزل) و در آیه هفتم فرمود (انزل) آیا گاهی در تعابیر قرآنی تسامحات عرفی وارد می شود یا نه هر لفظی دقیقا محل خاص و حکمت خاصی دارد؟ 

2_و انزل التورات و الانجیل (آیه/3) اشتراکات قرآن و تورات و انجیل چیست؟ آیا حضرت عیسی(ع) کتاب داشت یا شارح کتاب حضرت موسی(ع) بود؟ آیا با وجود عدم دسترسی ما به انجیل و تورات صحیح، استدلال آیه موجه خواهد بود؟ 

3_چرا صرف کافر بودن و نه قاتل و مفسد بودن در آیه چهارم، مورد غضب خداوند واقع شده؟ و آیا انتقام خدا از یک بشر ضعیف و حقیر رواست و کسر شان خدا نیست؟ 

4_ان الله لایخفی علیه شیء فی الارض و لا فی السماء (آیه/5) چرا نفرمود سماوات؟ آیا خداوند علم به موجودات و افعال ایشان قبل رسیدن زمان آن دارد؟ آیا خداوند علم به جزئیات وقایع را دارد؟ و نظر فلاسفه در قبال این چنین آیاتی چیست؟ صفت خبیر و لطیف در این میان چیست؟  

5_فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه و ابتغاء تاویله [این قسمت از آیه به بیان ساده یعنی چه؟] و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم یقولون آمنا به (آیه/7) و اگر تاویل فقط نزد خدا باشد چرا برای بشر ارسال شده؟ و بین الا الله و الراسخون از نظر معنایی وصل اولاست یا قطع؟ 

6_ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا (آیه/8) چرا در امور منفی مانند گمراه ساختن و منحرف ساختن و امثالهم فعل به خدا نسبت داده شده؟ و اما چرا در برخی آیات و بعضی روایات از انتساب برخی افعال منفی به خدا خودداری و بر چنین کاری سرزنش شده؟ 


و مفاهیم و سوالات زیاد است.. و فعلا به همین بسنده می کنیم. والسلام علیکم.  



یاسید الکریم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی