یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

 جناب عبدالعظیم حسنی از زید شحام روایت می کند که با امام صادق (ع) در شـب جمعه اى به راهى مى رفتیم حضرت فرمود : امشب شب جمعه است، قرآنى بخوان. من این آیه را خواندم : ان یوم الفصل.. حضرت صادق (ع) فرمود: به خدا سوگند رحمت شدگان ما هستیم. به خدا سوگند استثناء شدگان ماییم که [در عین بی نیازی از مردم، تنها ما ] به درد مردم مى خوریم [و دیگران به میزان نزدیکی به معارف ما مورد رحمت واقع می شوند و تکیه بر دیگر رابطه ها تکیه بر باد است.] 


أحمد بن مهران عن عبد العظیم بن عبد اللّه الحسنی عن علیّ بن أسباط عن إبراهیم بن عبد الحمید عن زید الشحّام قال: قال لی أبو عبد اللّه (ع) و نحن فی الطریق فی لیلة الجمعة ان یوم الفصل میقاتهم اجمعین - یوم لا یغنى مولى عن مولى شیئا و لا هم ینصرون - الا من رحم اللّه (سوره دخان 40 الی 42)  فقال أبو عبد اللّه (ع) : نحن و اللّه الّذی رحم اللّه و نحن و اللّه الّذی استثنى اللّه لکنّا نغنی عنهم.  الکافی ج 1 ص 423 ح 56 سند موثق 


امام کاظم (ع) فرمود: پدرم در حال احتضار بود. به من فرمود: شفاعت ما به کسی که به نماز اهمیت ندهد نمی‌ رسد و همچنین به کسی که اهل می گساری است. گفتم: پدر جان منظور شما کدام نوع از شراب است؟ امام صادق فرمود : هر چیزی که مستی آورد. 


عن أبی بصیر المرادی، عن أبی الحسن(ع) قال: انه لما احتضر أبی (ع) قال: یا بنى انه لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلاة، ولا یرد علینا الحوض من أدمن هذه الأشربة قلت : یا أبه و أی الأشربة؟ فقال: کل مسکر.

الکافی ج 6 ص 401 ح 7 سند صحیح 

التهذیب ج 9 ص 107 ح 199 هکذا صحیح 

حدیث مشابه الوسائل ج 25 ص 328 ح 32035 با دو سند صحیح 


حسن بن راشد و عبید بن زراره از امام صادق (ع) روایت می کنند که حضرت صادق (ع) در قبال اسماعیل فرمود : گناهکار است و شباهتی بمن و پدرانم ندارد. 


عن الحسن بن راشد، قال سألت أبا عبد الله(ع) عن إسماعیل فقال : عاص، عاص، لا یشبهنی، و لا یشبه أحدا من آبائی» 


عن عبید بن زرارة، قال: ذکرت إسماعیل عند أبی عبد الله(ع) فقال : و الله لا یشبهنی و لا یشبه أحدا من آبائی» 

کمال الدین الصدوق ص 70 سند صحیح 


برخی نکات : 

1_طبق این روایت و دیگر آیات و روایات، همه رابطه ها در قیامت قطع می شود و کسی را توان یاری دیگری نیست. مگر رابطه ایمانی و عملی با اهل بیت و انبیاء و اوصیاء که باقی می ماند و موجب نجات گرفتاران می شود. 

2_اهل بیت(ع) نیازی به ما ندارند و هر گلی بزنیم به سر خودمان زده ایم و ادعیه و زیارات و.. همگی موجب رشد معنوی ما هستند و مایه چنگ زدن محکم تر ما به ریسمان الهی است. 

3_اشتغال عامدانه و مستمر بر کبائر خصوصا ترک نماز و شراب خواری موجب حرکت به سمت بی ایمانی می شود. و طبیعتا خطر سقوط ایمان خصوصا در لحظات آخر دور از انتظار نیست و چنین افرادی محروم از فرصت بزرگ شفاعت می شوند. 

4_با وجود اختلافات رجالی بر شخصیت اسماعیل اما اجمالا دانسته می شود که معصیت شباهت افراد را با اهل بیت (ع) را از بین می برد ولو این که از سادات باشند و حتی امامزاده بلافصل باشند. و همانگونه که خیرات سادات مضاعف است اثرات وضعی و تکلیفی و اجتماعی تخلفات این طیف هم مضاعف است و تضاعف در خیرات و معاصی اقربا، کاملا منصفانه است. 

5_به بیان دیگر اسلام شناسنامه ای و سیادت شناسنامه ای و اشتغال در مشاغل اسلامی و تلبس به البسه ابرار ملاک سعادت افراد نیست. بلکه اعتقاد به اسلام و شئونات آن، در جنبه شخصی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و التزام عملی به این معنا و تداوم این وضعیت در فرد، ملاک مسلمانی است که امیدواریم عاقبت همه ما ختم به خیر شود و در حیات و ممات و حشر در گروه مسلمین و شیعیان و محبین اهل بیت عصمت(ع) باشیم. ان شاء الله تعالی. والسلام علیکم. 


زندگینامه مختصر امام جعفر صادق (ع) [ اینجا

 

سیصد قطعه مداحی صوتی و تصویری 

توسل و زیارت امام صادق(ع) و سخنرانی های مرتبط [ اینجا

 

سیری در سیره امام صادق علیه السلام [ اینجا

 

امام صادق (ع) و فرزندان و شاگردان [ اینجا

 

گذرى بر زندگى امام صادق (ع ) به قلم علامه حلی [ اینجا

 

زندگینامه امام صادق(ع) 

به قلم شیخ عباس قمی ( دو مقاله مفید ) [ اینجا ] و [ اینجا

 

چهل حدیث از امام صادق(ع) در سایت آیت الله بهجت [ اینجا

 

 6400 حدیث از امام صادق(ع) [ اینجا ] 

 

و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا (سوره مریم، آیه 15) 


یاسید الکریم