یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

جناب عبد العظیم(ع) به سند صحیح از اسباط بن سالم روایت میکند که نزد امام صادق علیه السلام بودم. مردى از ایشان در باره آیه شریف: ( به یقین، در این امر براى متوسمین  نشانه هاست و آن بر سر راهى، پا بر جاست) سؤال ‏‌کرد. امام صادق علیه السلام فرمود : «مقصود از اهل فراست [که به نور خدا می نگرند] ما هستیم و راه هم در ما پا بر جاست» 

احمد بن مهران عن عبدالعظیم الحسنی عن ابن ابی عمیر قال اخبرنی اسباط بیاع الزطی قال کنت عند ابی عبدالله (ع) فساله رجل عن قول الله عزوجل «ان فی ذلک لآیات للمتوسمین و إنها لبسبیل مقیم (الحجر/75)» قال فقال (ع) نحن المتوسمون و السبیل فینا مقیم.

#الکافی ج 1 ص 218 ح 1 #سند_صحیح 

 

پ ن: یعنی ما اهل بیت هستیم که از جمیع جهات اهل فراست و بصیرت هستیم و راه حق در ماست و به وسیله ما پا برجا می ماند. و هر کس اگر مختصر بهره ای دارد همه از خوشه چینی از درگاه ماست. از رهگذر خاک سر کوی شما بود .. هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد. 

 

[ حدیث اول عبدالعظیم از ابن ابی عمیر از اسباط از امام صادق(ع) ] مرحوم کلینی بعد از این حدیث شریف در همین صفحه سه حدیث بعدی و باز هر سه با سند صحیح و یک حدیث با دو سند ضعیف با همین مضمون حدیث عبدالعظیم می آورد. [ حدیث دوم یحیی بن ابراهیم از اسباط از امام صادق(ع) / و حدیث سوم فضل بن شاذان محمد بن مسلم از امام باقر(ع) / و حدیث چهارم عبدالله بن سلیمان از امام صادق(ع) و حدیث پنجم و ششم از محمد بن یحیی و احمد بن مهران هر دو از جابر از امام باقر(ع) ] 

و مرحوم کلینی مجددا در ( الکافی ج 1 ص 439) یک حدیث با دو سند صحیح آورد [ حدیث هفتم و هشتم احمد بن ادریس و محمد بن یحیی از عبدالله بن سلیمان از امام صادق(ع) ] که همه ائمه متوسم خوانده می شوند. مرحوم صدوق در ( الفقیه ج 2 ص 589) روایتی می آورد [ حدیث نهم مرسل] که مجددا در زیارتی نفیس از امیرالمومنین(ع) همه ائمه متوسمین خوانده می شوند. 

در حدیثی از مرحوم عاملی در ( الوسائل ج 12 ص 179) حضرت موسی بن جعفر (ع) جزو متوسمین خوانده شده است. [حدیث دهم از ربیع بن عبدالرحمن] که البته دو سند اخیر ضعیف است. مجددا مرحوم شیخ حر عاملی در ( الوسائل ج 12 ص 38 ) حدیث صحیحی با همین مضمون می آورد [ حدیث یازدهم عباس بن معروف از محمد بن مسلم از امام باقر(ع) ] ضمنا مرحوم عاملی در ( الوسائل ج 12 ص125) به نقل از شیخ طوسی از مجالس یک حدیث ضعیف [ حدیث دوازدهم عیسی بن احمد از امام هادی(ع)] با همین مضمون روایت می کند. 

خلاصه این که این دوازده حدیث که هفت روایت صحیح و پنج روایت با سند ضعیف وارد شده مجموعا یک معنای واضح و معتبری بر تصریح بر این معنا دارد که اهل بیت روحی لمقدمهم فداء، همگی از متوسمین هستند. و تعجب از بعض مفسرین مشهور شیعه است که گاهی احادیث عامه را به راحتی نقل و تایید می کنند و در این موضوع با بی توجهی چنین روایات متعدد و نفیسی را از اهل بیت دریغ می کنند. البته بعید نیست که مومنین با درجات بالای ایمان به فضل خداوند متعال و ریزه خواری از محضر معصومین(ع) به این جایگاه وارد شوند. والسلام علیکم. 

یا سید الکـریم ز نسل کریــم ها - دارم سلام محضر عبد العظـیم ها 
راه بهشت کرببلا، ازحریم توست- یعنی جواز عشق بدست کریم ها 


یاسید الکریم

نظرات  (۱)

سلام
درود بر شما