یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

گاهی یک حدیث بدون توجه به صدر و ذیل آن ترجمه می شود و مخاطب مقصود خود را عرضه می کند. و خدایی نکرده تفکرات اباحه گری اجتماعی و سیاسی و برخی انحرافات فکری هم اضافه شود که وامصیبتا. مثلا در روایت با سند موثق اومده که به زنان نوشتن یاد ندهید. [ عن ابی زیاد عن جعفر بن محمد (ع) عن ابیه (ع) عن آبائه (ع) قال قال رسول الله (ص) لا تنزلوا نسائکم الغرف و لا تعلموهن الکتابه  #‏الفقیه ج 3  ص 443 [4535] #سند_موثق ] خوب پس کلا دبیرستانها و دانشگاههای بانوان رو تعطیل کنیم؟ نه خیر 1_ باید صدر و ذیل روایت رو دید 2_مجموع روایات وارده رو دید 3_در موارد نیاز اسناد رو بررسی کرد. 4_کلیات قرآنی و روایات قطعی اهل بیت(ع) رو هم لحاظ کرد. 5_و.. 


عن اسحاق بن عمار و غیره عن ابی عبدالله (ع) لا تغتروا بصلاتهم و لا بصیامهم فان الرجل ربما لهج بالصلاه و الصوم حتی لو ترکه استوحش و لکن اختبروهم عند صدق الحدیث و اداء الامانة [ #کافى، ج2 ص 104 ح2 #سند_موثق

امام صادق(ع) فرمود : فریب نماز و روزه آنها را نخورید، زیرا فرد گاهی چنان به نماز و روزه خو مى کند که اگر آن را ترک گوید، احساس ترس مى کند، بلکه آنها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید.  

برخی نکات :  1_ در قران کریم اصول دین همچو توحید و معاد و نبوت چنان اهمیتی دارن که اگر کسی انکار کنه بقیه مسائل به دردش نمی خوره. 2_در سایر روایات وارده در این موضوع اینه که اگر دسته ای شب و روز در دل کعبه عبادت کنند اما ولایت امیرالمومنین(ع) رو انکار کنند خداوند اونها رو با صورت به آتش خواهد انداخت و امثالهم. لذا از آیت الله بهجت نقل شده که حال تارک نماز از منکر ولایت بهتر است. و این اهمیت اصول دین در مقابل فروع دین و اهمیت فروع مقابل بقیه تکالیف است. 


3_روایت مربوط به شیوه تلقی شما از اهل تسنن است. [بصلاتهم و لا بصیامهم] خود ما مواردی دیدیم که یک شیعه عام از عطر و پا شستن سنی ها خوشش اومده و ده ساله صد بار اینو گفته و کم کم به اونها مایل شده. لذا روایت می فرماید مبادا گول این چیزهای فرعی رو بخوری. 3_در مجموع روایات هم نماز اهمیت بسیار بالایی داره بحدی که فرمود : ان قلبت قبل ما سواها [ #کافی ج 3 ص 168 ح 4 #سند_صحیح ] و دقیقا همین روایت در ولایت هم اومده. یعنی تا فردی اهل نماز نباشد چیزی به درد او نمی خورد و اگر کسی اهل ولایت نباشد همان نماز هم به درد او نمی خورد. 4_ضمنا ازین مقایسه نماز با صداقت معلوم میشه مقصود نمازهای مستحبی و نوافل هست. چون حسنه ای با فروعات دین از جمله نماز واجب مقایسه نمیشه چرا که فرمود ان قبلت قبل ما سواها. 


5_سوال حساس هم این که چطور صداقت از نماز ولو مستحبی بالاتر شمرده شده؟ اینجا هم دونسته میشه که که این دو فعل در حدود واجب شون از نماز مستحبی برتر هستند. و بدرستی ضرب المثل زده اند که جز راست نباید گفت هر راست نباید گفت. پس آنجا که صداقت واجب است و آنجا که ادای امانت واجب است را بررسی کنید ببینید چقدر این افراد به تکلیف واجب شرعی و انسانی خود مقید هستند؟ و تا اصول باقی است گول فروع را نخورید. و تا فروع زمین مانده گول ادای سایر تکالیف دینی و بشری را نخورید و تا واجبات باقی است گول مستحبات را نخورید تا مستحبات باقی است گول کمالات انسانی مثل کمک به فقرا و اختراعات بشری یا امثالهم را نخورید. هر چند این کارها در جای خود و در حد خود خوبند اما با قسمت قبل خود قابل مقایسه نیستند. 


لذا در جلد دوم سفینه البحار محدث قمی روایتی وارد شده که کمیل همراه امیرالمومنین از کوچه ای گذشتند و کمیل مجذوب صدای حزین قاری قرانی شد. حضرت امیر(ع) فرمود : ای کمیل، نغمه و نوای مناجات این مرد، تو را فریب ندهد، چه او از دوزخیان است. و بعد از جنگ خوارج مولا با اشاره به این که کمیل، یادت هست شبی که با من بودی و صدای تلاوت قرآن از خانه ‌ای بلند بود و صاحبخانه، این آیه امن هو قانت آناء اللیل (زمر/9) را می‌خواند؟ اینک این مقتول همان شخص است که در آن وقت شب، با آن حال و شور، این آیه را قرائت می‌کرد و تو را مجذوب خود ساخته بود. [ اما مقابل امام مسلمین ایستاد. ] 


و امروزه افرادی با تفکرات زردشتی و غربزدگی و رگه های افکار التقاطی، شب و روز اصول انسانی مثل گذشت و بخشش به فقرا و هدیه و.. را مقابل اصول خالص دینی مثل جهاد و نماز و حج و زیارت و تقوا گذاشته و به قصد تنقیص و تخریب اصول دینی اینها را مطرح می کنند. گاهی انسانی حرف می زنند و گاهی با ظواهر  دینی تفکر زردشتی را به جوانها القا می کنند. و حرف همان است که گفته شد اصول انسانی محترم و شایسته هستند اما در مقایسه با اصول دین و فروع دین و تکالیف شرعی، تاب مقایسه و مقابله ندارند. و فرق اومانیسم با جهانبینی اسلامی و زندگی موحدانه از همین نقطه آغاز می شود. در مقام واقعیت هم غالبا آنها که متدین به خداوند و روز حساب هستند به اصول دینی و اصول انسانی پایبند می مانند و در حفظ فرهنگ و مرز و بوم کشور پایمردی می کنند و از مال و جان دریغ نمی کنند لذا در روایت فرمود : نحن اصل کل خیر و عدونا اصل کل شر. 


و افراد مدعی انسانیت بدون دین و انسانیت بدون اعتقاد به خدا  در مقام عمل غالبا جز به منافع شخصی خود نمی اندیشند و نهایتا یک نقاشی جانم وطن روی بازوی خود می کشند ، حتی اگر بزرگان ضد دین و لائیک این جماعت لطف کنند و به دیگران صدمه نزنند و جنگهای جهانی راه نیندازند و بمب اتم به دیگران هدیه نکنند. لذا رهبر معظم هم اخیرا بیان کردند [نقل به مضمون] که آنهایی که واقعا صادقانه فقط علاقه مند به ایران و فرهنگ هستند نباید با مسائل دینی و ارزشی مخالفت کنند و نباید با روشهای مختلف این امور رو تضعیف کنند چون امروز ملت مسلمان است و همین اسلام اگر به آن عمل شود ایران و بقیه بلاد را آباد خواهد کرد. والسلام علیکم و رحمه الله. 


یاسید الکریم