یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

برخی نکات سوره بقره صفحه 30 


1_اخرجوهم من حیث اخرجوکم (بقره/191) همانطور که شما را از سرزمین تان بیرون کردند شما نیز مهاجمان و اشغال گران را بیرون کنید. [قرآن همیشه دعوت به ترک ظلم و انظلام می کند و مواجهه عادلانه و متقابل را برای اجتماع می پسندد.] 

2_و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه (بقره/193) و با کفار و مشرکین بجنگید تا شرک از بین برود و همه دین مختص خدا شود. [ما بسیاری از مفاهیم ارزشی جهانی قرآن را کنار گذاشته ایم لذا این جمله از امام منبعث از همین آیه است که " ما می گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. " و این هدف جهانی است و فقط بحث آب و غذا و عدالت عمومی نیست بلکه حذف ریاست کفر از تمام عالم است. ] 

3_فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم (بقره/194) پس هر کس بر شما تعدی و ستم کرد شما نیز به مثل آن بر او تعدی کنید. [این مضمون عینا در (شوری40الی43) تکرار شده "و جزاء سیئه سیئه مثلها ... ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئک ما علیهم من سبیل" .. و اینها از قواعد کلی قرآن است. که بخشش و گذشت؛ استثنائی موقت و محدود بر آن اصل کلی و همگانی است. لذا در روایتی از امیرالمومنین(ع) فوائد عدل را بیشتر از عفو می شمارد چون نفع عدل همگانی است. مرحوم علامه طباطبایی هم قصاص را برای جامعه ، مقدم و نافع تر از گذشت می داند. ] 

4_بمثل ما اعتدی علیکم و اتقوا الله (194) فإن انتهوا فلا عدوان إلا على الظالمین(193) قرآن کریم در عین نفی هر گونه انظلام از هر گونه تعدی بی مورد و هر گونه ستم بی جا نهی می کند. لذا فرمود حتی نسبت به مشرکین اگر دست از تجاوز و شرک برداشتند شما نیز ادامه ندهید و البته تعدی جز بر ستمکاران روا نیست (که خونی ریخته باشند و امثالهم) 

5_و أتموا الحج و العمرة لله (بقره/196) حج و عمره را برای خدا به پایان برید و بخاطر موانع آن را نیمه کاره رها نکنید. [این آیه از زیبا ترین و رساترین تعابیر انسانی و ادبی و معنوی و جامعه شناختی و تربیتی و عقیدتی و نظامی برخوردار است که مانند دانه های پر شکوه انار همه را کنار هم چیده و هر یک به درستی و زیبایی و استحکام و انعطاف، دیگری را پوشش می دهد.]


برخی سوالات سوره بقره صفحه 30 


1_و اقتلوهم حیث ثقفتموهم (بقره/191) آیا این آیه با حسن معاشرت و حسن جوار با دیگر ادیان و دیگر مردم جهان می سازد؟ موجب بی نظمی و هرج و مرج در کشورهای عالم نمی شود؟ معنای آن چیست و حدود و شرایط و مقصود آیه چیست؟ 

2_ الفتنة اشد من القتل (بقره/191) منظور از فتنه چیست؟ منظور از اشد چیست؟ برای مسلمین تکلیف اجرایی دارد یا اهمیت عقیدتی و تئوریک است؟ آیا مبارزه با اشغالگری است یا حذف سران کفر یا مبارزه دائم با هرگونه شرک و کفر؟ 

3_ فإن انتهوا فإن اللّه غفور رحیم (بقره/192) فإن انتهوا فلا عدوان إلا على الظالمین(بقره/193) آیا خداوند نسبت به کفار و مشرکین غفور و رحیم است؟ آیا آیه اول با آیه دوم تعارض مختصری ندارد؟ منظور از ظالمین در این آیه چیست؟ سران کفر؟ همه مشرکین؟ تجاوز کنندگان به سرزمین مسلمین؟ یا افرادی که قتل و تجاوز و سرقت و.. انجام داده اند؟ 

4_فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم (بقره/194) اگر کسی بما سیلی بزند طبیعتا قصاص می شود. اما اگر فحش بدهد یا تجاوز جنسی کند آیا حق قصاص موجود است؟ اگر آسیب مثلا مثل تخریب اموال باشد حق تلافی و مقابله هست یا صرفا خسارت گرفته می شود؟ 

5_ولا تلقوا بأیدیکم إلى التهلکة وأحسنوا (بقره/195) تهلکه یک حکم کلی است؟ یا مربوط به جهاد است ؟ یا مرتبط با انفاق است؟ احسنوا چه تناسبی با حکم قبل دارد؟ آیا ضرر به خویشتن و اموال خود حرام است؟ یا فقط امر ارشادی است؟ بخشش کل اموال توسط ائمه همچو امام مجتبی(ع) چطور با آیه جمع می شود؟ 

6_حج و عمره چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند؟ آیا به هم تبدیل می شوند؟ آیا گاهی به جای هم استعمال شده اند؟ امام حسین(ع) در سفر نهایی خود در حج بودند یا عمره؟ آیا نیمه کاره رها شد یا به چه شکلی اقدام کردند؟ روایات "إن من تمام الحج لقاء الإمام" یعنی چه و چه آدابی ایجاد می کند؟ ماههای حج و عمره و ایام فضیلت اینها چیست؟ آیا حج ساکنین با بقیه فرق دارد؟ 

 و سوالات زیاد است.. و فعلا به همین اکتفا می کنیم. والسلام. 


 #قرآن #حج #رمضان #حدیث #جهاد #فتنه 

یاسید الکریم