یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

و لقد مننا علیک مرة اخری ( طه / 37) 

و به تحقیق ما بار دیگر نیز بر تو منت نهادیم 

و خدا می داند اجازه ورود به پر برکت ترین ماه خدا 

چه نعمت بزرگی است. اگر بدانیم و اگر قدر بدانیم. 

و ترک گناه و توجه به محرومان و انس با قرآن 

سه موضوع مهم و محوری در این ماه شریف است.  


سابقا عرض کردیم دوستانی جمع بشن و روزی دو صفحه قرآن بخوانیم و از هر صفحه پنج نکته یک خطی و پنج سوال یک خطی [و حتی پنج انتقاد یک خطی] بنویسیم. اگر این سه کار ساده رو انجام بدیم ظرف یک سال به اندازه ده سال با قرآن و مفاهیم اون آشنا می شیم. که طبیعتا کسی گوش نداد و نوعا بی خود و الکی در فضای مجازی تصور کار فرهنگی داریم. اما برای ریختن ترس جوون ترها از مراجعه مکرر و استفاده از قرآن کریم در این ماه مبارک سعی می کنیم 15 یا 20 یا 30 صفحه رو به همین شکل ساده مطالعه و نکته برداری کنیم. شما هم دوست داشتید شروع کنید و بنده در حد فرصت و توان و سواد خود، پاسخگوی سوالات [و حتی انتقادات احتمالی] شما از برخی آیات خواهم بود. والسلام علیکم و رحمة الله. 


ماه رمضان و تدبر در قرآن 1 


برخی نکات سوره بقره صفحه 10 

1_اهل ایمان و اهل یهود و اهل نصاری و صائبین هر کس به خداوند و روز حساب ایمان داشته باشد و اهل اعمال صالح باشد اجر آنها نزد خدا محفوظ است و هیچ ترس و اندوهی بر آنان نیست. (آیه 62) 

2_آنچه از معارف آسمانی و وحی الهی به شما داده ایم را محکم نگه دارید [و چیزی از آن نکاهید و چیزی به آن مخلوط نکنید] و آنچه در کتاب آسمانی است را به خاطر بسپارید، امید است اهل تقوا شوید. (آیه 63) 

3_با وجود عهد و پیمان [کلی و فردی] که داشتید بعد مدتی از میثاق خود روگردان شدید و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود قطعا زیانکار می شدید. (آیه 64) 

4_ای اهل یهود بخاطر بیاورید زمانی که موسی(ع) [برای حل مشکل تان بشما] گفت گاوی ذبح کنید. و شما [به پیامبر خدا] گفتید ما را مسخره می کنی؟ و موسی گفت به خدا پناه می برم از این که از جاهلین باشم [و بیهوده شما را مسخره کنم.] (آیه 67) 

5_ [نقل به مضمون ] و بخاطر بیاورید چقدر بهانه جویی کردید و هر بار کار انتخاب گاو را بر خود مشکل کردید. با این که دستور آسان و برای حل مشکل خودتان بود. (آیه 68 تا71) 


برخی سوالات سوره بقره صفحه 10 

1_آیا بعد ورود اسلام؛ تدین به یهودیت و مسیحیت نزد خداوند، مقبول خواهد بود؟ اگر آری پس آیه [آل عمران/ 85] چیست؟ و اگر نه پس این آیه [بقره/62] چیست؟ 

2_آیا انجام بخشی از اعمال صالح کفایت می کند؟ چون فرمود [عملا صالحا] یا شخص برای نجات، باید ملتزم به تمام اعمال صالح باشد؟ و درین فرض بسیاری از آیات از جمله [بقره/82 و 277 و والعصر/3] چه می شود؟ جمع این دو با [تغابن/11] چه می شود؟ 

3_میثاق بنی اسرائیل چه بود؟ و آیا کنار کتاب، کلمات دیگر آسمانی هم داشتند؟ و اساسا آیا کتاب منسجمی داشتند؟ مسیحیت چه؟ و آیا نقل این داستان که برای تنبه ماست چون افراد امروز آن وقایع را ندیده اند برایشان حجت خواهد بود؟ 

4_چرا خداوند برخی روگردانی ها را می بخشد و بعضی را نه؟ فرق بین این دو موضوع و فرق بین افراد دو دسته چیست؟ 

5_فرق بین نکال و موعظه چیست؟ رسیدن به پله تقوا چه آثاری دارد که فرمود لعلکم تتقون؟ 

6_آیا مسخ شدن برخی از یهود واقعی است؟ فرزندان آن قوم چه گناهی داشته اند؟ و.. 

و مفهوم های ساده و متوسط و پیچیده و سوالات زیاد است.. و فعلا به همین اکتفا می کنیم. والسلام. 


یاسید الکریم

نظرات  (۱)

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۵:۰۳ دوست مجازی
سلام، کار خوبی کردین.
اتفاقا من از دیروز داشتم فکر میکردم که چجوری میتونیم از این ختم های گروهی که در وبلاگها راه میافته استفاده کنیم برای خوندن معانی و مفاهیم قرآنی و حداقل اینکه هرکسی معانی قسمت مخصوص خودش رو بخونه و حداقل یک نکته یا موضوع خاص رو که ازش برداشت کرد رو با بقیه در میون بذاره...یا مثلا این نکات رو به شکل گرافیکی و متن تصویری در بیاریم...که همراه خوندن خود قرآن، راه و روشش رو در زندگی ها بیشتر وارد کنیم...

درهرصورت ممنون از شما
پاسخ:
سلام. تشکر. بله باید در عین حفظ ضوابط ادبی 

ترس جوون ترها رو از مراجعه مکرر به قران بریزیم.