یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

السلام علیکِ یا زوجة وصی رسول الله .. 

در بزرگی و مقام تو همین بس که عباس(ع) فرزند توست.. 


سخن بزرگان در بیان فضایل ام البنین(س) 


عالم جلیل القدر، زین الدین عاملی، شهید ثانی درباره حضرت ام البنین(س) می گوید: «ام البنین از بانوان با معرفت و پر فضیلت بود. نسبت به خاندان نبوت، محبت و دلبستکی خالص و شدید داشت و خود را وقف خدمت به آن ها کرده بود. خاندان نبوت نیز برای او جایگاه والایی قائل بودند و به او احترام ویژه می گذاشتند.» 

هم چنین علامه سید محسن امین می گوید: «ام البنین(س) شاعری خوش بیان و از خانواده ای اصیل و شجاع بود.» 

علی محمد علی دُخَیِّل، نویسنده معاصر عرب در وصف این بانوی بزرگوار می نویسد: «عظمت این خانم (ام البنین) در آن جا آشکار می شود که وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او می دهند، به آن توجه نمی کند، بلکه از سلامت حضرت امام حسین(ع) می پرسد؛ گویی امام حسین(ع) فرزندِ اوست نه آنان» 

سید باقر شریف قرشی در کتاب خود العباس رائد الکرامه و الفدا فی الاسلام گفته است : 

در تاریخ دیده نشده که زنی نسبت به فرزندان هووی خود محبتی مخلصانه  ورزد و آنها را بر فرزندان خود مقدم بدارد، جز این بانوی پاک یعنی ام البنین (س) 

شیخ جعفر نقدی در کتاب خود [ زینب کبری(س) ] می گوید: ام البنین(س) از جمله بانوان با فضیلت ، خوش بیان ، و سخنور، پرهیزکار و اهل عبادت و تقوا بود. اهل بیت را به خوبی می شناخت. 

مقرم می گوید ام البنین(س) از بانوان با فضیلت به شمارمی رفت . وی حق اهل بیت را خوب می شناخت و در محبت و دوستی با آنان خالص بود و متقابلا خود در میان آنان جایگاه بلند و مقام ارجمندی داشت. 

برخی افراد مانند سیدمهدی سویج در کتاب ام البنین سیده نساء العرب در بیان فضل و دانش او، ایشان را با جناب زینب کبری(س) البته در سطح پایین تر مقایسه می‌کند و او را به صفت عالمه می ستاید. این ویژگی آشکارا درباره هیچ کس جز زینب کبری(س) گفته نشده است. 


ترجمه بخشی از زیارت نامه ام البنین علیهاالسلام


سلام بر تو ای همسر جانشین رسول اللّه علیه السلام ؛ سلام بر تو که محبوب زهرایی؛ سلام بر تو ای مادر ماه های درخشان؛ خدا و رسولش را گواه می گیرم که تو با اهدای فرزندانت و قربانی کردن آن ها در راه آرمان های حسین علیه السلام جهاد نمودی؛ گواهی می دهم که تو یار و یاور امام علی بن ابی طالب علیه السلام در سختی ها، مشکلات و مصیبت ها بوده ای ؛ گواهی می دهم که به خوبی از عهده سرپرستی و نگه داری فرزندان زهرای اطهر علیهاالسلام و ادای امانت ایشان برآمدی؛تو در نزد خداوند از مقام و منزلت بالایی برخورداری؛ سلام بر تو و بر فرزندان شهیدت! 


السلام علیکِ یا زوجة وصی رسول الله 

السلام علیکِ یا عزیزة الزهراء

السلام علیکِ یا اُمَّ البُدور السَّواطع یا فاطمة بنت حِزام الکِلابیه المُکَنّاة باُمِّ البنین و رحمت الله و برکاته.

اُشهِد الله و رسولَه  اَنَّکِ جاهدتِ  فی سبیل الله اذ ضحیّتِ باولادک دون الحسین ابنِ بنتِ رسولِ الله

و عبدتِ اللهَ مُخلَصَةً له الدین بِوِلائک للائمة المعصومین

و صبرتِ علی تلک الرزیة و احتسبتِ ذلک عند الله رب العالمین.

وآزرتِ الامام علی بن ابیطالب علیه السلام فی المِحَنِ و الشَدائِد و المصائِبِ و کنتِ فی قُمّة الطاعة و الوفاء و انَّکِ اَحسَنتِ الکفالةَ و ادّیتِ الامانةَ الکبری فی حفظِ ودیعتی الزهراء البتول علیها السلام، السّبطین الحسن و الحسین

وبالغتِ و آثرتِ و رعیتِ حُجَجَ الله المیامین و سعیتِ فی خدمةِ ابناءِ رسول رب العالمین عارفةً بحقّهم ، موقنةً بِصِدقِهم ، مُشفِقَةً علیهم ، موثرةً هواهُم و حبُّهم علی اولادِکِ السُّعداء ، فسلام الله علیکِ کُلَّما دَجَن اللَّیل و اضاءَ النّهار . فَصِرتِ قُدوَةً للمومنات الصالحات لانَّکِ کریمةُ الخلائق ، تقیّةٌ زکیةٌ فرضی الله عنکِ ارضاکِ و جَعَلَ الجنةَ منزلکِ و ماوآکِ 


زیارت کامل [ اینجا


آیت الله حاج سید محمد حسینی شیرازی می گوید : شخصی در عالم مکاشفه، حضرت ابالفضل العباس (ع) را دید و عرض کرد: آقا جان! حاجتی دارم و نمی دانم برای روا شدن آن به چه کسی متوسل شوم؟ قمر بنی هاشم فرموده بود: به مادرم ام البنین... 

از مرحوم آیت الله حاج سید محمود حسینی شاهرودی نقل است که فرموده بود: من در مشکلات ، صد مرتبه صلوات برای مادر حضرت ابوالفضل العباس(ع) ام البنین (س) می فرستم و حاجت می گیرم. 

به تجربه رسیده است که نذر برای ام البنین (س) و اطعام مستمندان به نام حضرت اباالفضل العباس(ع) برای بر آورده شدن حاجات موثر است. 

گفته شده که چهار شب جمعه ، ده مرتبه سوره یس ، بدین طریق خوانده شود ان شاء الله کارساز خواهد بود: شب جمعه اول سه مرتبه ، شب جمعه دوم سه مرتبه ، شب جمعه سوم سه مرتبه ، شب جمعه چهارم یک مرتبه ، سوره یس به نیابت از حضرت ابوالفضل العباس(ع) و هدیه برای مادرش ام البنین(س) بخواند، ان شاء الله که حاجات بر آورده به خیر خواهد گردید. 

همچنین در میان مردم ، به ویژه کسانی که نسبت به مقام ام البنین(ع) شناخت [ و اعتقاد ] دارند، مشهور است که هرگاه چیزی را گم کنند یا در جستجوی آن باشند، هدیه به روح آن بانوی بزرگوار سوره فاتحه ای می خوانند و صلواتی می فرستند. درنتیجه به اذن خدا به شی گمشده و یا حاجتی که دارند، دست می یابند، و این امر بارها تجربه شده است. 


چند مداحی زیبا [ گوش کنید


مطالعات بیشتر [ اینجا ]  


مطالعه و دانلود کتاب [ اینجا ] و [ اینجا



 


یاسید الکریم