یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

امام خمینی (ره) : ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم 

لکن از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت. 


پکیج اجرایی رژیم پهلوی جهت پیشبرد کشف حجاب 

1_پیشگامی ‌خانواده سلطنتی و پس از آن زنان اشراف و همسران وزرا و روسا و کارمندان عالی‌رتبه دولتی  2_برگزاری کنفراس‌ها و مجالس متعدد جشن و سرور برای صاحب‌ منصبان و کارمندان دولتی به مناسبت‌های مختلف به همراه همسرانشان و سخنرانی ‌هایی در جهت مذمت حجاب و چادر و تعریف زیبایی و بهداشتی و فرهنگی بی ‌حجابی 

3_کمک‌های مالی دولت برای پیشرفت کشف حجاب و پوشیدن لباس‌های غربی مثل پالتو و کلاه فرنگی برای زنان به کارکنان دولت و و برخی نظامیان و دیگر اقشار جامعه. در تلگراف  1314/10/22 و بخشنامه های دیگر و انفصال کارکنان دولت از خدمت، در صورت کشف حجاب نکردن همسران و عدم حضور آنها در چنین مراسمی‌ و کمک به زنان بی‌بضاعت توسط منابع بومی‌ و محلی و با ارائه قیمت ارزان در جامعه و نظارت بر فروشندگان متخلف. 

4_حمایت انتظامی از زنان بی‌حجاب در خیابان‌ها و محل تحصیل و کار و در مقابل برخورد و تعرض ماموران انتظامی با زنان چادری و محجبه در فضای عمومی و ممانعت از رفتن زنان باحجاب به حمام‌های عمومی و نظارت بر کار حمامی‌ها و گماردن پاسبان‌هایی در مراکز عبور و مرور شهر و بازارها جهت اخطار به زنان چادری، گرفتن التزام از گاراژدارها و اتوبوس دارها و اتومبیل ها که زنان چادری را سوار نکنند، گماردن مأمور در زیارت‌گاه‌هاکه زنان محجبه را اجازه ورود ندهند و راه ندادن آنها به سینماها، رستوران‌ها و ادارات دولتی. بعضی از کسبه همگام با نیروهای انتظامی‌ می نوشتند «به چادری‌ها جنس نمی‌فروشیم» 

5_تشکیل انجمن‌هایی به طرفداری از رفع حجاب به اسم آزادی زنان و احقاق حقوق آنها. این انجمن‌ها جهت پیشبرد مقصود جریان نوگرا، تبلیغات و آموزش‌های گسترده‌ای برای آزادی زنان در دستور کار خود داشتند. برپایی سخنرانی، نمایش و کلاس‌های درس در راستای هدف رفع حجاب جزو برنامه‌های این انجمن‌ها بود. از جمله این انجمن‌ها می‌توان به «کانون بانوان» و«انجمن بیداری نسوان» اشاره کرد. 

6_در این دوره نشریات و روزنامه‌هایی نیز توسط زنان حامی ‌کشف حجاب با حمایت دولت تأسیس شد که به ستایش از سیاست‌های نوسازگرایانه رژیم و نکوهش چادر و چاق‌ چور می‌پرداختند. در این نشریات علت اصلی عقب‌ماندگی زنان و حتی کل جامعه، حجاب دست و پاگیر زنان تلقی و در جهت رفع آن تلاش می‌شد. از جمله این نشریات «نسوان شرق»، «نورافشان»، «دختران ایران» و «عالم نسوان» بود. همچنین روزنامه‌ها و مجله‌های این زمان در شماره‌های متعدد، عکس لباس‌ها، کلاه‌ها و مدل موهای غربی را برای الگوپذیری زنان ایران به تصویر می‌کشیدند. اما دولت همیشه سعی بر این داشت تا غربی‌بودن طرح کشف حجاب را کتمان کند و بر بومی‌بودن این طرح اصرار ورزد؛ چنان‌که از سخنرانان و صاحبان برپایی مجالس خواسته شده بود «سعی نمایید گوشزد شود لباسی که امروز نسوان عالم می‌ پوشند، همان لباسی است که از قدیم‌الایام در مملکت ایران معمول بوده است» 

7_شعرا و ادبای حامی ‌کشف حجاب: مفاهیم این اشعار: بهبود وضعیت عمومی‌ زندگی و فرهنگی زنان با آزادی زنان از حجاب و حضور آنان در اجتماع، تحصیل علم، هنر و معرفت، انکار رابطه دین و حجاب، عدم تأثیر حجاب بر عفت زنان و باستان‌گرایی و مخالفت با اسلام. عده‌ای از شعرا و ادیبان به ستایش از اقدام رضاشاه در کشف حجاب پرداختند و اشعار زیادی به طرفداری از این طرح ستودند. از جمله ملک‌الشعرای بهار، عارف قزوینی، پروین اعتصامی ‌و ابوالقاسم لاهوتی. 

یاسید الکریم

نظرات  (۲)

۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۸:۴۸ دانش آموز پویا
سلام . درود بر شما .
۲۹ مهر ۹۵ ، ۱۲:۲۷ علیرضا توکلی راد
 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید:
یَأتِی عَلَی النَّاسِ زَمانٌ … دینُهُم دَراهِمُهُمْ وَ هَمُّهُمْ بُطُونُهُمْ وَ قِبلَتُهُمْ نِساؤُهُمْ یَرکَعُونَ لِلرَّغِیفِ وَ یَسْجُدُونَ لِلدِّرْهَمِ حیارَی سُکاری لا مُسلِمینَ وَ لا نَصاری.»
(محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 379، ح 13305؛ ر.ک: صحیح مسلم، ج 1، ص 131.)
«زمانی بر مردم خواهد آمد که درهم‌های آنان دینشان خواهد بود و همت ایشان شکمشان و قبله آنها زنانشان. برای طلا و نقره، رکوع و سجود به جای می‌آورند. آنان همواره در حیرت و مستی خواهند بود. نه بر مذهب مسلمانی‌اند و نه بر مسلک نصرانی.»