یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

اطاعت و عصیان از امیرالمؤمنین(ع)
همان اطاعت و عصیان از رسول الله صلی الله علیه و آله است.

#ابوذر غفارى از #رسول_خدا صلی الله علیه وسلم نقل کرده است که به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: هرکس از من اطاعت کند، به راستى که از خداوند اطاعت کرده است، و هر کس از (فرمان) من سرپیچى کند، به راستى که از (فرمان) خداوند سرپیچى کرده است، هر کس از تو اطاعت کند به راستى که از من اطاعت کرده، هر کس از فرمان تو سرپیچى کند، از (فرمان) من سرپیچى کرده است.

أخبرنا أبو أحمد محمد بن محمد الشیبانی من أصل کتابه ، ثنا علی بن سعید بن بشیر الرازی بمصر ، ثنا الحسن بن حماد الحضرمی ، ثنا یحیى بن یعلى ، ثنا بسام الصیرفی  عن الحسن بن عمرو الفقیمی ، عن معاویة بن ثعلبة ، عن أبی ذر قال قال #رسول_اللَّه صلی الله علیه و سلم لعلی بن ابی طالب : من اطاعنی فقد اطاع الله و من عصانی فقد عصی الله و من اطاعک فقد اطاعنی و من عصاک فقد عصانی/

هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرّجاه
سند این روایت بنابر شرایطى که #مسلم و بخاری قبول دارند صحیح است؛ ولى او و #بخارى آن را نقل نکرده‌اند.
المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص13۱، ح4641؛ ذخائر العقبى فی مناقب ذوی القربى ، ج1، ص66

 
با الفاظ مشابه در: صحیح مسلم، ج۳، ص۱۴۶۶؛ من حدیث خیثمة بن سلیمان، ج1، ص72
الریاض النضرة فی مناقب العشرة طبری، باب 4 فصل 6 ذکر اختصاصه أن من آذاه
ذخائر العقبی، ج۱۱، ص۶۱۴؛ ینابیع المودة، ج۲، ص۳۱۳؛ تاریخ دمشق، ج۴۲، ص۳۰۷.


#ذهبی نیز در تلخیص مستدرک در مورد این روایت چنین می گوید: #صحیح 

المستدرک علی الصحیحین و بذیله التلخیص للحافظ الذهبی
ج3، ص121 - کتاب معرفة الصحابة، باب ذکر اسلام #امیرالمؤمنین


تصحیح ذهبی بر این روایت بسیار حائز اهمیت است زیرا ذهبی فردی است بسیار متعصب که بسیاری از احادیث فضایل امیرالمومنین علیه السلام را به راحتی رد می کند تا جایی که احمد بن صدیق مغربی در " فتح الملک العلی " ص 50 چنین می گوید: ولکن الذهبی اذا رای حدیثا فی فضل علی علیه السلام بادر الی انکاره بحق و بباطل حتی کانه لا یدری ما یخرج من راسه. ولی ذهبی زمانی که حدیثی در فضیلت علی علیه السلام می بیند ، مبادرت به انکار آن می کند – چه صحیح و چه غلط – تا جایی که نمی فهمد چه می گوید.

#شوکانی در " در السحابه " نیز این روایت را به نقل از حاکم نیشابوری بیان می کند و تصحیح حاکم را نیز آورده و در مورد آن سکوت می کند! 
درّ السحابه فی مناقب القرابه و الصحابه ص 227

پی نوشت : امیرالمومنین علی(ع) را اطاعت کردند یا دستان مبارک حضرت را بسته و او را به اطاعت کشیدند؟ شاید هم او را به نخلستان ها فرستادند تا مزاحم حکومت شان نباشد! آیا اینها مطالب کتب ماست یا از تصریحات کتابها و علمای بزرگ خودشان است؟ فماذا بعد الحق الا الضلال (یونس/32)



یاسید الکریم