یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

یاسیدالکریم

مذهبی - اجتماعی - سیاسی

از طنزهای روزگار است که عربستان را لایق نقد بدانیم. 

در عین حالی که ناراحت از وضعیت فلاکت بار مسلمین عربستان هستیم. 

الغرض تصویری که رسانه‌های عربستان از سطح رفاه شهروندان آن مخابره می‌کنند، با واقعیت مطابق نیست. اقتصاد عربستان طی دو دهه گذشته و در پی آغاز بحران اقتصاد جهانی، با تورم در دو حوزه کالا و خدمات حدود 400 درصد مواجه بوده در حالی که حقوق کارمندان و شهروندان سعودی طی این سال‌ها به طور میانگین تنها 66 درصد افزایش یافته است.  

عبدالحمید العمری عضو جمعیت اقتصادی عربستان در گفتگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفته است "ریال سعودی طی دو دهه گذشته سیر نزولی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و علی‌رغم تمام اقدامات حمایتی از این واحد پولی، تورم در دو حوزه کالا و خدمات(که اکثرا نیز وارداتی است) وحشتناک بوده است و این مشکلی است که به دلیل اجرای سیاست‌های اقتصادی گریبان‌گیر کشور ما شده، سیاست‌هایی که بر پایه اقتصاد محافظه کارانه فدرالی آمریکا برنامه‌ریزی شده است". العمری می گوید : "بحران مسکن شاید مناسب‌ترین نشانه برای این معضل اقتصادی و فشاری که بر مردم و مخصوصا فقرای عربستانی وارد می‌آورد باشد". "البته این معضل مخصوص فقرا نیست و من تاکید می‌کنم که طبقه متوسط عربستان نیز در آستانه یک بحران اقتصادی قرار دارد، چرا که این طبقه نیز امروز با توجه به درآمدش از خرید یک مسکن بسیار ساده نیز ناتوان است". وی می گوید: ما در اجرای برنامه‌های توسعه خود به طور کلی عقب مانده‌ایم. اگر فکری به حال سیاست‌های در حال اجرای این کشور نشود در آینده سایه فقر بر سر اکثریت عربستان گسترده خواهد شد. 

چندی پیش نیز چند نسخه از گزارش "کمیته ملی مبارزه با فقر" که فعالیت‌هایش محرمانه است، در اختیار رسانه‌های این کشور قرار گرفت که خبر از آمارهای تکان دهنده‌ای از وضع اقتصادی جامعه عربستان می‌داد. در این گزارش آمده بود "39 درصد مردم عربستان زیر خط فقر هستند". بنابر این گزارش، فقیرترین منطقه عربستان استان "جازان"، در جنوب این کشور است که 9700 خانواده فقیر را در خود جای داده و پس از آن به ترتیب استان‌های "نجران" و "مدینه" قرار دارند. 

اخیرا فیلمی کوتاه توسط کارگردان عربستانی جوان، "بدرالحمود" با عنوان "قبر" در عربستان منتشر شد که واکنش‌های زیادی را برانگیخت. در این فیلم یک خانواده فقیر 11 نفره عربستانی نشان داده می‌شوند که در یک قبر در شهر "ریاض" زندگی می‌کنند. 

در مقاله دیگر می خوانیم: شاید نتوان باور کرد که بیش از 80 درصد مردم کشور عربستان کار نمی کنند که این خود عددی نجومی و شگفت انگیز است. به علاوه بخش خصوصی این کشور توسط اشخاص بیگانه اداره می شود. در عربستان بیش از 11 میلیون شهروند مرد و زن وجود دارند که سن آنها بالای 15 بوده و قادر به انجام کارند،‌اما در عین حال بیش از نیمی از آنان اصلا وارد بازار کار و تولید نمی شوند؛‌ یا بدین دلیل که زن هستند یا به این علت که از یافتن شغل مناسب نا امید شده اند. ضمنا با وجود آنکه جمعیت عربستان یک سوم ایران است،‌ اما میزان مصرف داخلی سوخت عربستان، دو برابر ایران است. تعداد کمی از شهروندان سعودی یعنی چیزی حدود سه تا پنج میلیون نفر آنان در زندگی بسیار راحتی به سر می برند. بر طبق آمار 62 درصد از شهروندان سعودی در منازل استیجاری به سر می برند. 


خلاصه: کسی منکر مشکلات داخلی ما نیست و حتما باید برطرف شوند و حتما باید با هر فساد و فقر و تبعیضی مبارزه کرد. اما مقایسه اقتصادی کشور ما با وجود جنگ اقتصادی تمام عیار با استکبار جهانی و هشت سال جنگ تحمیلی با حدود هزار میلیارد دلار خسارت، با کشور ذلیل عربستان در مقابل آمریکا و آن حجم درآمدهای نفتی و حجم عظیم درآمد حج و عمره، مقایسه معتبری نیست. ولی خالی از برخی عبرت ها هم نیست. والسلام. 


در این لینک (اینجا) می توانید از بعضی سایتهای عربی 

وضعیت فجیع فقر در عربستان را در دهها عکس مشاهده کنید. 


برای مطالعه بیشتر (اینجا)  (اینجا) 




یاسید الکریم

نظرات  (۱)

۲۳ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۰۰ سرباز گمنام
سلام
از اینکه به ما سر زدید تشکر
من فعالیت های شما رو تو شبکه های مختلف دیدم
به همین دلیل مزاحم شدم
در زمینه امر به معروف ویژه حجاب دنبال پرسش و پاسخ های آماده می گردم یعنی پرسش های محتمل و پاسخ های مناسب برای آونها خودم گشتم ولی چیز زیادی پیدا نکردم
علاوه بر اون به نظر من تذکر لسانی درباره حجاب برای مرد ها ممکنه خودش مفسده آور بشه به مرور زمان به همین دلیل به فکرم رسید که یک بروشور خلاصه و کوچیک طراحی بشه که فقط به دست فرد داده بشه و رد بشیم که روانشناسی شده و تاثیر گذار باشه و جوری باشه که مردم با شماره دادن اشتباه نگیرن
اگر قبلا این کار انجام شده لطفا اون رو معرفی کنید اگر هم نه از تربتون به ما کمک کنید.
به نظرم اگر یه الگوریتم پیش بینی بشه برای مسئله تذکر لسانی 
یعنی همه ی جوانب رو با پاسخ های متقن و کوتاه نشون بده برای کسایی که میخان نهی از منکر کنن ولی بلد نیستن خیلی خوبه البته اگر قبلا درست نشه باشه اگرم شده که اون رو معرفی کنید
یا علی
پاسخ:
سلام. تشکر. فعلا موردی سراغ ندارم. اما دیدم چشم.